Edukacja polonistyczna 380-DN5-3JBW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom studiów: jednolite studiamagisterskie
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: III rok, semestr 6
Wymagania wstępne: pedagogika ogólna, dydaktyka, podstawy edukacji literackiej, podstawy edukacji językowej, pedagogika wczesnoszkolna,
znajomość podstawowej terminologii używanej w pedagogice i dydaktyce,
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach - 10 godzin
udział w ćwiczeniach: 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń: 40 godzin
przygotowanie do egzaminu 30 godzin
udział w konsultacjach 5 godzin
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godzin
o charakterze praktycznym 15 godzin
Wykład ma za zadanie przedstawić studentom podstawowe kwestie natury teoretycznej i metodycznej odnoszące się do następującej tematyki:
Rola języka polskiego w edukacji wczesnoszkolnej; Nabywanie umiejętności językowych przez uczniów klas niższych szkoły podstawowej; Czytania dzieci w młodszym wieku szkolnym; Pisanie - opanowanie języka pisanego przez ucznia; Opracowanie tekstów w klasach I-III; Praca nad wypowiedzią pisemną w klasach I-III; Gramatyka i ortografia w edukacji wczesnoszkolnej; Stymulowanie aktywności językowej uczniów; Czytanie ze zrozumieniem na poziomie edukacji wczesnoszkolnej; Czytelnictwo dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Opracowywana tematyka laboratoriów dotyczyć będzie:
Analizy efektów kształcenia w edukacji polonistycznej; Czytanie i pisanie w edukacji wczesnoszkolnej; 3. Ćwiczeń w mówieniu i pisaniu ( przegląd ćwiczeń w mówieniu i pisaniu), z zakresu ćwiczeń stylistycznych, słownikowo-frazeologicznych i syntaktycznych; Pracy z tekstem literackim; Opracowania poezji w klasach I-III: kategorie wierszy, sposoby ich opracowania, inscenizacje, dramatyzacje, improwizacje , praca nad ekspresją słowa; Form pracy z lekturą w klasach I-III; Ćwiczeń gramatycznych i ortograficznych;
Stylistycznych form wypowiedzi (opowiadanie, opis, sprawozdanie i notatka kronikarska), użytkowych form wypowiedzi w klasach I - III:( list, zaproszenie, zawiadomienie, ogłoszenie, życzenia, pamiętnik); Projektowania działań nauczyciela i aktywności uczniów służących rozwojowi umiejętności czytania, mówienia i pisania w różnych formach oraz kreatywności i twórczości uczniów; Oceniania postępów dziecka w zakresie edukacji polonistycznej, formy oceny, sposoby poprawiania błędów uczniowskich; Prezentacji materiałów dydaktycznych z uwzględnieniem zasobów platform edukacyjnych dla nauczycieli , projektowanie środków do zajęć z wykorzystaniem narzędzi do tworzenia interaktywnych treści
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku realizacji przedmiotu Student zna i rozumie:
Student:
KA7_WG2 - klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania,
KA7_WG2 - zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
KA7_WG6 - zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_UW3 absolwent potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska uczenia się i nauczania, z uwzględnieniem specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci lub uczniów oraz grupy
KA7_UW4 - absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia
KA7_UW6 - absolwent potrafi funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy
KA7_UK2 - absolwent potrafi poprawnie posługiwać się językiem polskim i obcym oraz wykazywać troskę o kulturę i etykę wypowiedzi własnej, dzieci lub uczniów;
KA7_KK4 - absolwent jest gotów do: autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi
Kryteria oceniania
wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia warsztatowe
Przedmiot kończy się egzaminem. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach i ćwiczeniach (90%) oraz zaliczenie ćwiczeń w stopniu. Aby u zaliczyć przedmiot należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów na ćwiczeniach i egzaminie za wyznaczone zadania:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Nieobecności na zajęciach obowiązkowo należy zaliczyć.
Egzamin poprawkowy odbywać się będzie w formie ustnej.
Literatura
Literatura:
Cywińska M (red.) (2017) Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka, Wyd. Naukowe UAM, Poznań.
Czelakowska D. (2010) Metodyka edukacji polonistycznej w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Dobrowolska D. (2017) Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i poczatkujących nauczycieli, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Czelakowska D. (2005), Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Kraków.
Awramiuk E., (2006), Lingwistyczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania po polsku, Trans Humana, Białystok
Borawska K., (2004), Umiejętności językowe dziecka kończącego edukację wczesnoszkolną, Trans Humana, Białystok.
Jakubowicz-Bryx A., (red.), (2011), Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wyd. UKW Bydgoszcz.
Lenartowska K., Świętek W., (2006), Wiersz w zintegrowanej edukacji elementarnej, AKAPIT, Toruń
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: