Podstawy edukacji społeczno - przyrodniczej 380-DN5-3JEA
Zakres treści przedmiotu określony przez tematykę wykładów i ćwiczeń:
Wykłady (8 h)
Idea edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako podstawa budowania koncepcji kształcenia przyrodniczego dzieci; Opis i porządkowanie świata roślin i zwierząt; Organizmy żywe i ich środowisko życia i przystosowanie się organizmów do środowiska życia; Ekosystem – równowaga ekologiczna w przyrodzie i jej znaczenie oraz charakterystyka biocenoz występujących w programach kształcenia klas I-III; Zjawiska fenologiczne w przyrodzie. Ochrona przyrody - główne założenie edukacji przyrodniczej
Tematyka ćwiczeń:
Obserwacje i proste doświadczenia przyrodnicze, analiza i wiązanie przyczyny ze skutkiem; zależności i cykle w przyrodzie ożywionej i nieożywionej; Rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym otoczeniu. Charakterystyka ekosystemów: park, las, pola, sad, ogród. Życie w wybranych ekosystemach: wodnym, lądowym, powietrznym – przystosowanie. Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew w naturze; Pomaganie zwierzętom zimą i w upalne lato (podstawowe informacje); Krainy geograficzne Polski; Wprowadzenie tematyki powstania i rozwoju człowieka; Przyroda ożywiona wokół nas; Gatunki roślin i zwierząt pod ochroną. Sposoby przedstawiania dzieciom informacji o przyrodzie ożywionej – opis wybranych gatunków roślin i zwierząt.
3 pkt ECTS
75 godz. niezbędne na osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, w tym:
15 godzin w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym,
28 godz. praca własna - przygotowanie się do egzaminu
30 zajęć (lektura własna, przygotowanie prac zaliczeniowych, projektów itp.)
2.konsultacje
3 zaliczenie przedmiotu
2 godziny - egzamin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zakładane efekty uczenia się – Student:
KA7_WG11 Ma wiedzę dotyczących różnych dziedzin wiedzy zapewniającą
konstruktywne jej wykorzystanie w edukacji dziecka
KA7_WK9 Ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i
procesów w nich zachodzących
KA7_UO1 Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność
innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania
problemów
KA7_UO4 Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność
innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania
problemów
KA7_UU2 Tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje proces oceniania
do motywowania dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizuje ich
skuteczność oraz modyfikuje działania w celu uzyskania pożądanych efektów
wychowania i kształcenia;
Kryteria oceniania
wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia terenowe
Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach (90%). Zaliczenie obejmuje treści z ćwiczeń i wykładów. Aby uzyskać zaliczenie należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Nieobecności na zajęciach obowiązkowo należy zaliczyć.
Literatura
Literatura podstawowa:
Tuszyńska L. (2018). Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018
Parlak, M. (2012) Wiedza przyrodnicza uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2012.
Symonides E. (2008). Ochrona przyrody Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Dyduch-Falniowska A. (red.) (2001). Mówić o przyrodzie : zintegrowana wizja przyrody (podręcznik dla studentów). Kraków : Instytut Ochrony Przyrody PAN
Literatura uzupełniająca:
Głowaciński Z. 2007. Ochrona przyrody – czym jest, jej cele i formy. W: M. Grzegorczyk (red.) Integralna ochrona przyrody. Instytut ochrony Przyrody PAN Kraków.
Majcher, I. Suska-Wróbel R. (2005) Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci dziewięcioletnich. Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: