Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (przedszkole) cz.I 380-DN5-3JEE1
Metody dydaktyczne: I. m.podające (opowiadanie, opis, wykład konwesatoryjny), metody praktyczne, II. m. poszukujące (problemowe: sytuacyjna, giełda pomysłów; ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczeniowa, projektu, obserwacji), m. dyskusji; III. m. eksponujące (pokaz, wystawy).
Punkty ECTS: 4.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w praktykach– 2x8h+3x7h+1x8h=45h
analiza obowiązujących w grupach przedszkolnych planów pracy 6h
pisemne i ustne przygotowanie do praktyk - 1x1h+10x3h+1x3h=78
udział w konsultacjach związanych z zajęciami -5h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 50h; ETCS – 2.0
- O charakterze praktycznym - 134h; ECTS – 4.3
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG5 Absolwent zna i rozumie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna.
KA7_WG6 Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej.
KA7_WG7 Absolwent zna i rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci.
KA7_UW1 Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów.
KA7_UW2 Absolwent potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia i wychowania.
KA7_UW4 Absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia.
KA7_KR1 Absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na ocenę (skala: 2.0-5.0).
Obecność jest obowiązkowa (nieobecności podlegają odpracowaniu, termin zostaje ustalony po konsultacji z nauczycielem - koordynatorem praktyk w placówce), punktualność, przygotowywanie pomocy dydaktycznych/ wykorzystywanie pomocy gotowych, posiadanie kompletu wymaganych przez prowadzącego dokumentów (hospitacji, planu dnia w przedszkolu, szczegółowo opisanych konspektów działań zaplanowanych i przeprowadzonych w danej grupie dzieci), prowadzenie działań z dziećmi na ocenę (ranek, do wyboru: fragmenty zajęcia dydaktycznego/projektu/okazji edukacyjnej oraz czas po zajęciach).
Literatura
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Program wychowania w przedszkolu (realizowany w danej grupie przedszkolnej).
Materiały metodyczne opracowane dla nauczycieli (np. poradniki, śpiewniki, instrukcje do gier, instrukcja do klocków Dienesa dla przedszkoli).
Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola
Czasopisma dla dzieci w wieku przedszkolnym (np. ABECADŁO).
G. Doyla, (2007), Klucz do uczenia się - technologia rozwoju dziecka, UK.
J. Karbowniczek, M. Kwaśniewska, B. Surma (2011), Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, Kraków.
E. Jaszczyszyn (2011), Ekologiczna edukacja przedszkolna, Białystok (PDF).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: