Praca z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych 380-DN5-4XJMJ
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z teoretycznymi problemami dotyczącymi psychopedagogicznych aspektów trudności w uczeniu się; przyczynami trudności w uczeniu się i ich konsekwencjami dla funkcjonowania dziecka w szkole; modelami pracy terapeutycznej z uczniami należącymi do różnych grup specjalnych potrzeb edukacyjnych; zasadami konstruowania indywidualnych planów edukacyjno-terapeutycznych.
Ćwiczenia poświęcone są analizie trudności w uczeniu się uczniów wynikających z zaburzeń rozwoju i/lub niepełnosprawności, analizie indywidualnych przypadków dzieci ze SPE, konstruowaniu indywidualnych planów pracy edukacyjno-terapeutycznej, organizowaniu środowiska dla rozwoju i uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz przestrzeni edukacyjnej i społecznej zgodnie z założeniami uniwersalnego projektowania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG4- zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych,
KA7_WG6- zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_WG12 - zna i rozumie zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;
KA7_WK1 - zna i rozumie projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku
przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane
potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego
KA7_WK5 zna i rozumie funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy, słuchu i wzroku oraz prawidłowe nawyki posługiwania się nimi
KA7_WK9 zna i rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku zarówno
przedszkolnym oraz szkolnym, jak i poza przedszkolnym oraz
pozaszkolnym;
KA7_UK1 potrafi skutecznie wykorzystywać w pracy z dzieckiem lub uczniem informacje uzyskane na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, i rodziców lub opiekunów dziecka lub ucznia
KA7_UO3 potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie
edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;
KA7_KR1 jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego
człowieka
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę w formie odpowiedzi ustnej oraz na podstawie efektów pracy indywidualnej i grupowej na zajęciach. Zaliczenie przedmiotu w formie odpowiedzi ustnej.
Skala ocen:
bardzo dobry - bdb - (co najmniej 91%)
dobry plus - 4,5 -(co najmniej 81%)
dobry - 4 - (co najmniej 71%)
dostateczny plus - 3,5 - (co najmniej 61%)
dostateczny - 3 - (co najmniej 51%)
Obecność na zajęciach min 90%. Nieobecność należy zaliczyć w ciągu trzech tygodni od nieobecności - w formie ustnej lub pisemnej (zgodnie z ustaleniami z prowadzącym zajęcia).
Literatura
Cichocka-Segiet K.,Mostowski P., Rutkowski P. (2019), Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych. W: I. Chrzanowska, G.Szumski (red.) Edukacja włączająca
w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE.
Domagała-Zyśk E. (2015). Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z
wadą słuchu. W: M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.) Z problematyki
teatrologii i pedagogiki. Lublin: Wydawnictwo KUL, 553-568.Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna. Jak organizować edukacje uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Przewodnik.
Wyd. Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa 2010.
Głodkowska J. (red.). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : podręcznik akademicki, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej Warszawa 2012.
Guza A., Krzyżyk D. (red.), Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. T. 1, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 2012.
Jas M., Jarosińska M.,współpr. E. Wojdyła, Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci i młodzieży: prawne ABC dyrektora przedszkola, szkoły i
placówki, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.
Paszkiewicz A., Łobacz Małgorzata, Uczeń o specjalnych potrzebach wychowawczych w klasie szkolnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa
2013.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały dla nauczycieli, [aut. Emilia Wojdyła
et al.], Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe. Cz I, [aut. Emilia Wojdyła
et al.], Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.
Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi : materiały szkoleniowe. Cz. 2. [aut. Barbara
Słupek Kazimierz, Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, dostosowanie wymagań.Wyd.Harmonia, Gdańsk 2018.
Trochimiak et al.], Ministerstwo Edukacji Narodowej], Warszawa 2010.
Skorek E.M. (red.), Terapia pedagogiczna, Oficyna Wydawnicza ,,Impuls", Kraków 2005.
Thompson Jenny, Specjalne potrzeby edukacyjne. Wskazówki dla nauczycieli, (tłum. Jolanta Bartosik), Wydawnictwo Naukowe PWN,
Warszawa 2013.
Wyczesany J., Gajdzica Z., Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju, Wydawnictwo Naukowe
Akademii Pedagogicznej, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: