Psychologia rozwojowa 380-DS5-1AEE
Rodzaj przedmiotu/ status przedmiotu – obowiązkowy,
MODUŁ PODSTAWY PSYCHOLOGII DLA NAUCZYCIELI
Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – pedagogika Rok studiów/semestr rok drugi, semestr drugi Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) kurs Psychologii ogólnej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
30 W 30 ćw ( 60 godz)
7 ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 +30 = 60 godzin
Przygotowanie do zajęć 30
Czytanie wskazanej literatury 30
Przygotowanie pracy pisemnej, prezentacji, itp. 30
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30h
120+60 =180
razem 180 h - 7 pkt
Wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 2,5 pkt
Z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 7 pkt
Zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne/zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie/dyscyplinach do których przyporządkowany jest kierunek studiów: 4,5 pkt
W cyklu 2022:
Rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie się osobowości. Szczególne uzdolnienia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Rozpoznawanie barier i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. Rozpoznawanie potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia. |
W cyklu 2023:
Rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie się osobowości. Szczególne uzdolnienia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Rozpoznawanie barier i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. Rozpoznawanie potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia. |
W cyklu 2024:
Rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie się osobowości. Szczególne uzdolnienia dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Mechanizmy kształtowania się postaw dzieci lub uczniów. Rozpoznawanie barier i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności. Rozpoznawanie potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: zdalnie | W cyklu 2023: zdalnie |
Efekty kształcenia
KA7_WG2 zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać
KA7_WG4 zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych
KA7_UO1 potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia;
KA7_UO2 potrafi rozwijać kompetencje kluczowe dzieci lub uczniów, w szczególności kreatywność, krytyczną refleksję i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania problemów;
Kryteria oceniania
Wykład – Egzamin
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Wykład:
Zaliczenie pisemne test wiedzy, zaliczenie: uzyskanie minimum 51% wyników z testu
Literatura
Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002b). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Czerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: IP PAN.
Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała J. (2000a). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Trempała J., Olejnik M. (2011b). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wygotski L. S. (2002). Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Oleś P. K. (2009). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Nowe wydanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Sękowski A. E. (2001). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Sękowski A. E. (2004). Psychologiczne uwarunkowania wybitnych zdolności. W: A. Sękowski (red.), Psychologia zdolności. Współczesne kierunki badań. Warszawa: PWN.
Wróblewska M. (2008) (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Wróblewska M. (2009b). Diagnoza i stymulowanie rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych dzieci i młodzieży. W: M. Wróblewska (red.), Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wybrane zagadnienia. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Wróblewska M. (2009c). Inteligencja emocjonalna a rozwój zdolności (w aspekcie edukacyjnym). Edukacja, 3 (107).
Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: