Psychologia uczenia się 380-DS5-1HEP
W trakcie przedmiotu student poznaje psychologiczne podstawy procesu uczenia się i zapamiętywania dzieci i młodzieży: modele uczenia się (koncepcje klasyczne oraz współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się, przyczyny trudności w uczeniu się oraz strategie ich przezwyciężania.
Przedmiot służy też rozwinięciu umiejętności analizy zdarzeń pedagogicznych w oparciu o zdobytą wiedzę psychologiczną, oraz rozwinięciu kompetencji w zakresie radzenia sobie w szkolnych i przedszkolnych sytuacjach interpersonalnych, poprzez zgłębienie takich zagadnień jak: empatia, zachowania i postawy asertywne, agresywne i uległe, sztuki prowadzenia negocjacji i rozwiązywania konfliktów, reguł współdziałania w grupie, procesów i ról grupowych.
W cyklu 2022:
- |
W cyklu 2023:
- |
W cyklu 2024:
- |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zakończonych zajęciach z przedmiotu:
- Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać - KA7_WG2,
- Potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z
wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz
proponować rozwiązania problemów; KA7_UW1
- Potrafi rozpoznawać potrzeby, możliwości i uzdolnienia dzieci lub uczniów
oraz projektować i prowadzić działania pedagogiczne, a także
planować, realizować i oceniać spersonalizowane programy kształcenia
i wychowania; KA7_UW2
- Potrafi identyfikować i rozbudzać zainteresowania dzieci lub uczniów oraz
odpowiednio dostosowywać sposoby i treści kształcenia;KA7_UO1
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem w formie testu. Do uzyskania oceny pozytywnej należy zdobyć powyżej 50% punktów z testu.
Literatura
Obowiązkowa:
Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: GWP (rozdziały: 3, 4, 5, 6, 7).
Wood, D. (2006). Jak dzieci uczą się i myślą. Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego (rozdział: 4).
Zimbardo, Ph.G., Gerrig, R.J. (2012) Psychologia i życie. Warszawa: PWN. (rozdziały 6 i 7)
Uzupełniająca:
Baddeley, A.D. (1998). Pamięć. Poradnik użytkownika. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Brophy, J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Gdańsk: GWP.
Jagodzińska, M. (2008). Psychologia pamięci. Badania, teorie, zastosowania. Gliwice: Wydawnictwo HELION.
Król-Fijewska, M., Fijewski P. (2013). Asertywność menedżera. PWE.
Strelau J., Doliński D. (2008) Psychologia, Tom 1, Gdańsk: GWP. (rozdział 6.6)
Strelau J., Doliński D. (2008) Psychologia, Tom 2, Gdańsk: GWP. (rozdziały: 13.5, 13.7, 17.4, 17.5)
Zielińska, M. (2012). Jak reagować na agresję uczniów? Skuteczne techniki radzenia sobie z problemem. Gdańsk: Harmonia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: