Współczesne koncepcje dziecka i dzieciństwa 380-DS5-1HEU
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy: M_5
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: I/1
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 30h (w)
Metody dydaktyczne: Wykład - informacyjny, konwersatoryjny, opowiadanie, opis; klasyczna problemowa; studium przypadku
Punkty ECTS: 3.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 30h
przygotowanie do wykładów – 15h
realizacja zadań zleconych: 10h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 2h
przygotowanie do zaliczenia - 16h
zaliczenie - 2h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34h; ETCS – 1.36
- O charakterze praktycznym - 45h; ECTS – 1.8
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
W cyklu 2023:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
W cyklu 2024:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Punkty ECTS: 3.0 Bilans nakładu pracy studenta: Wskaźniki ilościowe: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG1 - zna podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej oraz potrafi je odnieść do osobowego, integralnego rozwoju dziecka.
KA7_WG3 - zna współczesne interdyscyplinarne badania nad dzieciństwem (Childhood Studies) dotyczące zagadnienia dobrostanu dziecka.
KA7_WG7 - rozumie znaczenie i możliwości celowego oraz różnorodnego wykorzystania zabawy w procesie wychowywania i kształcenia dzieci.
KA7_UU4 - potrafi rozróżniać orientacje metodologiczne w badaniach naukowych, opracowywać, prezentować i podejmować próby interpretowania wyników znanych sobie badań, wyciągać wnioski, proponować kierunki dalszych badań w obrębie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
KA7_KK3 - podejmuje działania polegające na projektowaniu i wdrażaniu działań mających na celu edukację aksjologiczną i wychowanie do wartości – wprowadzanie dzieci lub uczniów w świat wartości.
Kryteria oceniania
Warunkiem wstępnym uzyskania zaliczenia jest 100% obecność na zajęciach (w przypadku udokumentowanych zwolnieniem nieobecności - zaliczenie ich na konsultacjach)
Zaliczenie obejmuje: rozliczenie się w ustalonym terminie z ewentualnych nieobecności oraz zadań zleconych (np. dostarczenie wykonanych prac).
Literatura
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk.
Monika Nawrot-Borowska i Dariusz Zając. (red.) (2017). Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.
Klus–Stańska D., Szczepska–Pustkowska M. (red.), (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Śliwerski, B. (2020). Badania nad małym dzieckiem i dzieciństwem. Konteksty Pedagogiczne, 2, s. 19-24.
W cyklu 2022:
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk. |
W cyklu 2023:
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk. |
W cyklu 2024:
Aries P., (1995). Historia dzieciństwa, Gdańsk. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: