Historia wychowania 380-DS5-1HWY
Profil studiów: ogólnoakademicki
Poziom kształcenia: studia jednolite magisterskie
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy
Rok studiów /semestr: I rok studiów/semestr zimowy
Przedmioty wprowadzające: wiadomości z historii powszechnej na poziomie szkoły średniej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
15 godz. wykładów, 30 godzin laboratoriów
Formy zaliczenia przedmiotu: wykłady: egzamin na ocenę, laboratoria: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 5 (2 wykłady, 3 laboratoria)
Bilans nakładu pracy studenta:
WYKŁADY:
Udział w zajęciach – 15g.
Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 10 g.
Zaliczenie wykładów – 2g.
Przygotowanie do egzaminu– 30 g.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 30 godz. (1 ECTS)
o charakterze praktycznym - 30 godz. (1 ECTS)
Laboratoria:
Udział w zajęciach – 30 g.
Udział w spotkaniach konsultacyjnych – 10 g.
Czytanie zaleconej literatury: 20g.
Zaliczenie ćwiczeń- 2 g.
Przygotowanie do zaliczenia– 30g.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 35 godz.(1,5 ECTS)
o charakterze praktycznym - 55 godz. (1,5 ECTS)
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG1, Ma pełną wiedzę na temat filozofii człowieka, wychowania i aksjologii, subdyscyplin pedagogiki oraz potrafi ją odnieść do osobowego, integralnego rozwoju siebie i ucznia.
KA7_WG3, Ma wiedzę dotyczącą klasycznych i współczesnych teorii rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania oraz ich wartości aplikacyjnych, potrafi je krytycznie oceniać i twórczo wykorzystywać
KA7_WK4, Ma wiedzę dotyczącą alternatywnych form edukacji ich powiązań z nurtami i systemami pedagogicznymi, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
KA7_WK7, Ma wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, oraz roli nauczyciela/wychowawcy w rozwijaniu postaw i zachowań dzieci/uczniów oraz zasad i norm etycznych obowiązujących w przedszkolu i szkole; znaczenia własnego rozwoju nauczyciela w pracy z dziećm
KA7_UO7, Rozpoznaje specyfikę środowiska lokalnego i regionalnego oraz podejmuje współpracę na rzecz dobra dzieci/uczniów i tego środowiska
KA7_UU6Projektuje i realizuje działania, mające na celu edukację aksjologiczną i wychowanie ku wartościom, wprowadza dzieci/uczniów w świat wartośc
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie:
- obecności na wykładach,
- pozytywnego zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu Historia wychowania,
- pozytywnego zaliczenia zajęć z I semestru
- pozytywnego zaliczenia egzaminu końcowego
WYKŁADY
Metody nauczania: wykład, dyskusja, praca z tekstem źródłowym,
Formy zaliczenia przedmiotu: egzamin na oceną
LABORATORIA
Metody nauczania: dyskusja, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, problemowa
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie ćwiczeń na ocenę.
realizacja nie więcej niż 50% zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość
Literatura
1. Literatura podstawowa
1. Bobrowska - Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, WSiP, Warszawa 1978.
2. Bobrowska - Nowak W., Zarys dziejów wychowania przedszkolnego, cz. I i II, WSiP, Warszawa 1978.
3. Historia wychowania, red. Ł. Kurdybacha, t. I i II, PWN, Warszawa 1965.
4. Historia wychowania XX wieku, red. J. Miąso, t. I i II, PWN, Warszawa 1980.
5. Historia wychowania. Skrypt dla studentów dziennych i zaocznych, red. J. Hellwig,Poznań1994
6. Kot S: Historia wychowania, t.I i II, Wydawnictwo ,,Żak”, Warszawa 1994.
7. Kurdybacha Ł.: Pisma wybrane t. I-III, PWN, Warszawa 1976.
8. Litak S, Draus J, Terlecki R., Historia wychowania, t. 1, 2, WAM, Kraków 2004.
9. Możdżeń S., Zarys historii wychowania, cz. I - III, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1993.
10. Wołoszyn S., Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, PWN, Warszawa1964.
11. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej do roku 1795, PWN, Warszawa 1964.
2. Literatura uzupełniająca
1. Alt R., Wychowanie u ludów pierwotnych, Warszawa 1966.
2. Malinowski B., Szkice z teorii kultury, Książka i Wiedza, Warszawa 1958.
3. Granet M., Cywilizacja chińska, PIW, Warszawa 1995.
4. Zabłocka J., Historia Bliskiego Wschodu w starożytności, Wrocław-Warszawa 1982.
5. Komaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, PWN, Warszawa 1988.
6. Marrou H., Historia wychowania w starożytności, PIW, Warszawa 1969.
7. Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetu, Warszawa 1963.
8. Bentkowski J., Rzeczpospolite uczonych żaków i wagantów, Warszawa 1987.
9. Roszko J., Collegium Maius i jego lokatorzy, Kraków 1983.
10. Barycz H., Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia, Warszawa 1957.
11. Tazbir J., Reformacja – kontrreformacja – tolerancja, Wrocław 1999.
12. Kizwalter T., Ludzie i idee oświecenia, Warszawa 1987.
13. Słowiński L., Odważni mądrością, Poznań 1988.
14. Teofilewicz L., Działalność KEN w województwie podlaskim, Warszawa 1971.
15. Lewicki Sz., Konrad Prószyński-Promyk, Warszawa 1987.
16. Michalski St, Karpowicz, Warszawa 1969
17. Okoń W., Dawid, Warszawa 1980.
18. Kryńska E.J., Skreczko A.: Wychowanie - ale jakie?, Białystok 2007
19. Kryńska E.J., Wróblewska U., Szarkowska A., Dąbrowska J. Patriotyzm a wychowanie, Białystok 2009
20. Kryńska E.J, Staropolski etos wychowania, Białystok 2006
31. Kryńska E. J., Ideały wychowawcze i wzory osobowe narodu polskiego w XIX i XX wieku, t. I, II, Białystok 2006
32. Suplicka A., Prywatne szkoły średnie i zawodowe w województwie białostockim w II Rzeczypospolitej, Białystok 2015
33.Wróblewska U., Działalność kulturalno-oświatowa Karaimów w Drugiej Rzeczypospolitej, Białystok 2015
34.Wróblewska U. , Oświata Tatarów w Drugiej rzeczypospolitej, Warszawa 2012
3. Materiały źródłowe
1. Dawid J. W., Nauka o rzeczach, oprac. W. Okoń, Wrocław 1960.
2. Dawid J. W., Inteligencja, wola i zdolności do pracy, oprac. T. Tomaszewski, Wrocław 1966.
3. Dawid J. W., Pisma pedagogiczne, oprac. B. Wilgocka - Okoń, Wrocław 1968.
4. Dewey J., Wybór pism pedagogicznych, oprac. J. Pieter, Wrocław 1967.
5. Herbart J.F., Pisma pedagogiczne, tł. B. Nawroczyński, oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1967.
6. Karpowicz S., Pisma pedagogiczne, oprac. R. Wroczyński, Wrocław 1964.
7. Kerschensteiner J., Pojęcie szkoły pracy. Podstawowy aksjomat procesu kształcenia, tł. i oprac. B. Nawroczyński, Wrocław 1970.
8. Konarski S., Pisma pedagogiczne, red. B. Suchodolski, Wrocław 1955.
9. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, wybór: S. Kot, Warszawa 1994.
10. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, wybór: S. Możdźeń /8 tomów/, Kielce 1993.
11. Szkoły eksperymentalne w świecie 1900 - 1960, red. W. Okoń, Warszawa 1964.
12. Utopiści XVI i XVII wieku o wychowaniu i szkole, Wrocław 1972.
13. Źródła do dziejów myśli pedagogicznej, t. I - XI, Wrocław 1956 - 1969.
14. Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, oprac. S. Wołoszyn /3 tomy/, Warszawa 1996.
W cyklu 2022:
1. Literatura podstawowa 3. Materiały źródłowe |
W cyklu 2023:
1. Literatura podstawowa 3. Materiały źródłowe |
W cyklu 2024:
1. Literatura podstawowa 3. Materiały źródłowe |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: