Socjologia edukacji 380-DS5-1SOE
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - moduł podstawowy działań pedagogicznych (M_3)
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: socjologia
Rok studiów/semestr: I rok studia magisterskie
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu wiedzy o społeczeństwie
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady
Punkty ETCS: 3 punkty
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach – 15 godzin
Udział w ćwiczeniach – 15 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 10 godzin
Razem: 40 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do zajęć – 20 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 20 godzin
Razem: 40 godzin
Łącznie: 80 godzin
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS
o charakterze praktycznym: 40 godzin - 1,5 punktu ETCS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
KA7_WG4 zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów wokresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające zopóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowanewpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania donich zadań rozwojowych i edukacyjnych
KA7_WK3 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowańdzieci lub uczniów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA7_KO3 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ichwpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk;
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie pisemne
Literatura
Literatura podstawowa:
Berger P.L., Luckmann T., Sołeczne tworzenie rzeczywistości. Traktat z socjologii wiedzy, tłum. J. Niżnik, Warszawa 2010.
Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016.
Boryczko M., Paradoksalne funkcje edukacji, Gdańsk 2015.
Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004.
Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007.
Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005.
Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010.
Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993.
Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015.
Toporkiewicz R., Socjologia wychowania, Warszawa 1986.
Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998.
Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996.
Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973.
Literatura uzupełniająca:
Mielnicka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000.
Murawska E. (red.), Szkoła w dyskursie teorii i praktyki, Poznań 2013.
Sztompka P., Socjologia, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: