Podstawy edukacji technicznej 380-DS5-2IBA
Profil studiów: ogólnoakademicki
Dziedzina i dyscyplina: Nauki społeczne, pedagogika
II rok / 4 semestr
Wymagania wstępne: Wskazana wiedza z zakresu psychologii dziecka, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz techniki i informatyki (na poziomie szkoły średniej)
Liczba godzin: wykład 15 godzin, ćwiczenia - 15 godzin
Metody dydaktyczne: wykład, warsztaty grupowe, dyskusja, ćwiczenia, m. aktywizujące
Punkty ECTS - 3 (2+1)
Bilans nakładu pracy:
1. Udział w wykładach – 15 h.
2. Udział w ćwiczeniach – 50 h.
3. Konsultacje – 5h.
4. Przygotowanie do ćwiczeń – 20 h.
5. Zapoznanie się z literaturą – 5 h.
6. Powtórzenie wiadomości, przygotowanie do egzaminu – 5 h.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 ( 2 ECTS)
o charakterze praktycznym - 30 (1ECTS)
W cyklu 2022:
Problematyka przedmiotu obejmuje założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego uczniów. Poznanie sytuacji dziecka w świecie współczesnej techniki, cech charakterystycznych twórczości dziecięcej w zakresie techniki, współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie oraz zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi. |
W cyklu 2023:
Problematyka przedmiotu obejmuje założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego uczniów. Poznanie sytuacji dziecka w świecie współczesnej techniki, cech charakterystycznych twórczości dziecięcej w zakresie techniki, współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie oraz zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi. |
W cyklu 2024:
Problematyka przedmiotu obejmuje założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego uczniów. Poznanie sytuacji dziecka w świecie współczesnej techniki, cech charakterystycznych twórczości dziecięcej w zakresie techniki, współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie oraz zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami i urządzeniami technicznymi. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa).
2. Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Pobrane z: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1715/PM314--Podstawy-edukacji-ogolnotechnicznej.pdf (01.10.19).
3. Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Czerwiński, W. (1968). Technologia materiałów do zajęć praktyczno-technicznych w szkole. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
2. Dąbrowski, A. (1982). Vademecum nauczyciela techniki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
3. Furmanek, W. (1987). Podstawy wychowania technicznego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
4. Furmanek, W. (1992). Nauczanie techniki w klasach początkowych. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
5. Furmanek, W. (2007). Jutro edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
6. Marszałek, A. (2001). Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
7. Tofts, H., Annie, O. (1999). 50 pomysłów czyli Jak zrobić coś z papieru, masy papierowej, modeliny : wszystko co może wykonać dziecko. Poznań: Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółk
Kryteria oceniania
Obowiązuje pisemna forma zaliczenia
WARUNKI ZALICZENIA ORAZ KOMPONENTY OCENY KOŃCOWEJ
Warunkiem uzyskania zaliczenia wykładów jest udział w minimum 90% zajęć oraz uzyskanie oceny pozytywnej z zaliczenia.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA
1. Drejer, F. (2010). Wychowanie do techniki dzieci w młodszym wieku szkolnym. Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze (Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa).
2. Kraszewski, K. (2001). Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Pobrane z: http://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1715/PM314--Podstawy-edukacji-ogolnotechnicznej.pdf (01.10.19).
3. Skiba, J. (2015). Zajęcia techniczne w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 3 (37), s. 87-104. DOI: 10.14632/eetp_37.6.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
1. Czerwiński, W. (1968). Technologia materiałów do zajęć praktyczno-technicznych w szkole. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
2. Dąbrowski, A. (1982). Vademecum nauczyciela techniki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
3. Furmanek, W. (1987). Podstawy wychowania technicznego. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
4. Furmanek, W. (1992). Nauczanie techniki w klasach początkowych. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
5. Furmanek, W. (2007). Jutro edukacji technicznej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
6. Marszałek, A. (2001). Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.
7. Tofts, H., Annie, O. (1999). 50 pomysłów czyli Jak zrobić coś z papieru, masy papierowej, modeliny : wszystko co może wykonać dziecko. Poznań: Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółk
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: