Podstawy edukacji zdrowotnej 380-DS5-2JAD
1. Modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego.
2. Istota umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych.
3. Podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka.
4. Sposoby wspomagania dziecka/ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu
5. Sytuacje zagrożenia dla zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, fizycznego i społecznego oraz odpowiednie reagowanie.
6. Zasady udzielania pierwszej pomocy.
7. Zachowania prozdrowotne.
8. Koncepcje dbania o zdrowie
W cyklu 2022:
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje, |
W cyklu 2023:
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje, |
W cyklu 2024:
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: wykład - 15 godz.; ćwiczenia - 15 godz. Metody dydaktyczne: prezentacje multimedialne, metody aktywizujące, konsultacje, |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie:
zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady udzielania pierwszej pomocy i odpowiedzialności prawnej opiekuna; KA7_WG5
wiedzę przedmiotową umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej KA7_WG13
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
funkcjonalnie posługiwać się pojęciami z zakresu wybranego obszaru wiedzy KA7_UW6
udzielać pierwszej pomocy; KA7_UO6
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
autorefleksji nad dyspozycjami i posiadanymi kompetencjami merytorycznymi KA7_KK4
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: wykład, ćwiczenia: praca w grupach, burza mózgów, dyskusja, analiza materiałów
Formy zaliczenia przedmiotu: wykład – egzamin, ćwiczenia – ocena ciągła w czasie zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
• B. Woynarowska, Edukacja zdrowotna: podręcznik akademicki, B. Woynarowska, 2017.
• I. Kowalewski, J. L. Franczyk, Zdrowie emocjonalne młodzieży, Kraków 2017.
• Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017.
• M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016.
• A. Cudowska, Twórcze orientacje życiowe : zdrowie i dobrostan, Białystok 2017.
• Pedagogika zdrowia w teorii i praktyce, red. B. Zawadzkiej, T. Łączka, Kielce 2017.
• M. Duda, Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi, Lublin 2016.
• K. Żuchelkowska, Edukacja zdrowotna w przedszkolu, Bydgoszcz 2013.
• Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w nauczaniu uczniów najmłodszych, red. B. Wolny, J. Liba, Lublin 2014.
• Edukacja zdrowotna - przedszkole – szkoła, red. B. Wolny, J. Liba, E. Juśko, Lublin 2016.
• M. Demel, Pedagogika zdrowia, Warszawa 1980.
• E. Syrek, K. Borzucka-Sitkiewicz, Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009.
• Prawo dziecka do zdrowia, red. J. Bińczyckiej, Kraków 2007.
• Młodzież styl życia i zdrowie, red. Z. Melosik, Poznań 2001.
Literatura uzupełniająca:
• J. Bulska, Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia: propozycje metodyczne dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i pracowników medycznych, wskazówki dla rodziców, Toruń 2008.
• Wybrane zagadnienia z edukacji zdrowotnej: (skrypt dla studentów), red. A. Jaczewskiego, K. Komosińskiej, Płock 2004.
• http://www.edukacjazdrowotna.pl/
• http://hej.sagepub.com/
W cyklu 2022:
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. |
W cyklu 2023:
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. |
W cyklu 2024:
E. Sokołowska, Zdrowie psychiczne młodych dorosłych wybrane zagadnienia, Wydawca: Difin, 2015 LGB Zdrowie psychiczne i seksualne, R. Kowalczyk, Z. Lew-Starowicz, Tritt Remigiusz Jarosław, PZWL Wydawnictwo Lekarskie, 2021 E. Stokowska-Zagdan, L. Szynkowska, A. Stankiewicz, i in. System edukacji zdrowotnej w przedszkolu integracyjnym Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Techniczno-Ekonomicznej im. ks. Bronisława Markiewicza w Jarosławiu, 2020. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: