Edukacja artystyczna dziecka 380-DS5-3JBN
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Wydział Nauk o Edukacji
Nazwa kierunku studiów: Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna
Poziom kształcenia: Jednolite studia magisterskie
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
ECTS: 4 punkty
Język przedmiotu Język polski
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, Moduł _9 Sposoby wspierania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym
Rok studiów /III rok/ I semestr
Wymagania wstępne: Ogólna wiedza z zakresu pedagogiki przedszkolnej
Liczba godzin dydaktycznych – 45 godzin, w tym: 15 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń
Bilans nakładu pracy studenta –30 godz. ćwiczenia, 15 godz. wykłady, 5 godzin konsultacje indywidualne, 50 godzin – praca własna studenta
Wskaźniki ilościowe – 50 godzin – 2 punkty – zajęcia z bezpośrednim udziałem nauczyciela;
50 godzin – 2 punkty – praca własna studenta, w tym: czytanie wskazanej literatury, przygotowanie projektu zaliczeniowego, przygotowanie pracy pisemnej zaliczeniowej
Metody dydaktyczne – metoda problemowa, burza mózgów, metoda projektowa, wykład, dyskusja
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw.
Student:
-potrafi odnieść poznawane metody rozwoju artystycznego do osobowego, integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; (KA7_WG1);
-zna metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w organizowaniu zajęć artystycznych stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej; (KA7_WG6);
-potrafi wykorzystywać w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodne sposoby organizowania środowiska sprzyjającego rozwojowi artystycznemu dzieci, z uwzględnieniem ich potrzeb i możliwości (KA7_UW3);
-potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów organizowanych zajęć artystycznych (KA7_UW4);
-jest gotów do rozwijania postaw twórczych dzieci wobec kultury i sztuki (KA7_KK1).
Kryteria oceniania
Formy zaliczenia przedmiotu:
ćwiczenia – zaliczenie na ocenę;
Zaliczenie ćwiczeń cząstkowe:
- obecność na zajęciach
- samoocena aktywności studenta na ćwiczeniach (zadania warsztatowe),
- samoocena efektów pracy zespołowej,
- ocena za projekt.
Wykład - zaliczenie na ocenę
Zaliczenie pisemne – praca pisemna (zadanie problemowe)
Liczba punktów wymagana do zaliczenia (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).
Punktacja/oceny:
91%-100% bdb
81%-90% db plus
71%-80% db
61%-70% dst plus
51%-60% dst
50% – ndst
Literatura
Literatura podstawowa:
Kołodziejski, M., Szymańska, M. (2011). Edukacja artystyczna jako twórcza. Perspektywy-dylematy-inspiracje. Płock: PWSZ.
Krauze – Sikorska, H. (2006). Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach twórczości dziecka. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kwiatkowska-Tybulewicz, B. (2016). Wychowawcze aspekty sztuki współczesnej. Z perspektywy pedagogiki krytycznej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Leszczyński, G., Karasińska, M. (2009). Sztuka dla dziecka jako forma komunikacji społecznej. Poznań: Centrum Sztuki Dziecka.
Leżańska, W. (1990). Przedszkole jako środowisko wychowania estetycznego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Mazepa-Domagała, B. (2009). Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych. Katowice: „Śląsk”.
Mazur, A., Tarasiuk, R. (2014). Interpretacje i inspiracje do edukacji artystycznej. Lublin: UMCS.
Pankowska, K. (2010) (red.). Sztuka i Wychowanie. Współczesne problemy edukacji estetycznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Pankowska, K. (2013). Kultura-sztuka-edukacja w świecie zmian. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Szuman, S. (1990). Sztuka dziecka. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Wojnar, I. (1976). Teoria wychowania estetycznego: zarys problematyki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Literatura uzupełniająca:
Krasoń, K. Mazepa-Domagała, B. (red.). (2008). Wyrazić i odnaleźć siebie czyli o sztuce, ekspresji, edukacji i arteterapii. Mysłowice-Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda.
Krasoń, K. Mazepa-Domagała, B., Wąsiński, A. (red.). (2009). Intersubiektywność sztuki w recepcji i tworzeniu. Diagnoza, edukacja, wsparcie rozwoju. Bielsko-Biała- Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Administracji w Bielsku-Białej.
Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B. (2003). Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice: Oficyna Wydawnicza „Librus”.
Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B. (red.) (2004). Ekspresja twórcza dziecka. Konteksty- inspiracje-obszary realizacji. Katowice: Oficyna Wydawnicza „Librus”.
Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B. (red.). (2006). W kręgu sztuki i ekspresji dziecka. Rozważania inspirujące. Mysłowice-Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda.
Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B.(red.).(2007). Oblicza sztuki dziecka. W poszukiwaniu istoty ekspresji. Mysłowice-Katowice Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda.
Krasoń, K., Mazepa-Domagała, B.,(red.) (2005). Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja-samorealizacja- wsparcie, Mysłowice- Katowice: Wyd. „Librus”; GWSP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: