Podstawy edukacji społeczno - przyrodniczej 380-DS5-3JEA
Zakres treści przedmiotu określony przez tematykę wykładów i ćwiczeń:
Wykłady (15 h)
1. Idea edukacja dla zrównoważonego rozwoju jako podstawa budowania koncepcji kształcenia przyrodniczego dzieci
2. Opis i porządkowanie świata roślin i zwierząt
3. Organizmy żywe i ich środowisko życia
4. Przystosowanie się organizmów do środowiska życia
5. Ekosystem – równowaga ekologiczna w przyrodzie i jej znaczenie
6. Charakterystyka biocenoz występujących w programach kształcenia klas I-III
7. Zjawiska fenologiczne w przyrodzie
8. Ochrona przyrody - główne założenie edukacji przyrodniczej
Tematyka ćwiczeń:
1. Obserwacje i proste doświadczenia przyrodnicze, analiza i wiązanie przyczyny ze skutkiem; zależności i cykle w przyrodzie ożywionej i nieożywionej.
2. Rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym otoczeniu. Charakterystyka ekosystemów: park, las, pola, sad, ogród. Życie w wybranych ekosystemach: wodnym, lądowym, powietrznym – przystosowanie. Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew w naturze.
3. Zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych i ze strony człowieka; Sposoby zachowania się w przypadku zjawisk takich jak: burza, huragan, powódź, pożar, wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód. Zachowanie w parku i w lesie, Pomaganie zwierzętom zimą i w upalne lato (podstawowe informacje)
4. Krainy geograficzne Polski. Pojęcie krajoznawstwa i jego rola we współczesnym społeczeństwie. Natura 2000. Terenowe ścieżki przyrodnicze. Parki krajoznawcze w Polsce.
5. Pojęcia przyrodnicze – tworzenie słowników dla dzieci dotyczących wybranych zagadnień programowych.
6. Nauka o człowieku. Wprowadzenie tematyki powstania i rozwoju człowieka. Analiza dostępnych materiałów metodycznych (książek, prezentacji, filmów). Zasady przygotowania przystępnych dla dzieci odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania ludzkiego organizmu.
7. Przyroda ożywiona wokół nas – specyfika przygotowania dzieci do poznawania roślin i zwierząt w najbliższym otoczeniu. Poznanie najczęściej występujących roślin i zwierząt oraz gatunków chronionych; Gatunki roślin i zwierząt pod ochroną. Sposoby przedstawiania dzieciom informacji o przyrodzie ożywionej – opis wybranych gatunków roślin i zwierząt.
8. Rekapitulacja i zaliczenie przedmiotu.
3 pkt ECTS
75 godz. niezbędne na osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się, w tym:
30 godzin w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym,
40 godz. praca własna - przygotowanie się do zajęć (lektura własna, przygotowanie prac zaliczeniowych, projektów itp.)
2.konsultacje
3. zaliczenie przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zakładane efekty uczenia się – Student:
KA7_WG11 Ma wiedzę dotyczących różnych dziedzin wiedzy zapewniającą
konstruktywne jej wykorzystanie w edukacji dziecka
KA7_WK9 Ma wiedzę dotyczącą głównych środowisk wychowawczych, ich specyfiki i
procesów w nich zachodzących
KA7_UO1 Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność
innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania
problemów
KA7_UO4 Rozwija kompetencje kluczowe dzieci/uczniów, a szczególnie kreatywność
innowacyjność i umiejętność samodzielnego oraz zespołowego rozwiązywania
problemów
KA7_UU2 Tworzy sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystuje proces oceniania
do motywowania dzieci/uczniów do nauki i pracy nad sobą, analizuje ich
skuteczność oraz modyfikuje działania w celu uzyskania pożądanych efektów
wychowania i kształcenia;
Kryteria oceniania
wykład, metoda ćwiczeń, dyskusja, zajęcia terenowe
Przedmiot kończy się zaliczeniem w stopniu. Do zaliczenia przedmiotu konieczna jest obecność na wykładach (90%). Zaliczenie obejmuje treści z wykładów. Aby uzyskać zaliczenie należy uzyskać odpowiednią liczbę punktów:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Nieobecności na zajęciach należy zaliczyć nie później niż w 3 tygodnie od daty nieobecności.
Literatura
Literatura podstawowa:
Tuszyńska L. (2018). Pedagogika zrównoważonego rozwoju z przyrodą w tle. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2018
Parlak, M. (2012) Wiedza przyrodnicza uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zintegrowanym systemie edukacji wczesnoszkolnej Kielce : Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, 2012.
Symonides E. (2008). Ochrona przyrody Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Dyduch-Falniowska A. (red.) (2001). Mówić o przyrodzie : zintegrowana wizja przyrody (podręcznik dla studentów). Kraków : Instytut Ochrony Przyrody PAN
Literatura uzupełniająca:
Głowaciński Z. 2007. Ochrona przyrody – czym jest, jej cele i formy. W: M. Grzegorczyk (red.) Integralna ochrona przyrody. Instytut ochrony Przyrody PAN Kraków.
Majcher, I. Suska-Wróbel R. (2005) Zasób osobistej wiedzy przyrodniczej dzieci dziewięcioletnich. Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: