Praktyka wychowawczo-dydaktyczna nieciągła (przedszkole) cz.II 380-DS5-4JEE2
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: IV/2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów):
Liczba godzin: 30h
Metody dydaktyczne: I. m.podające (opowiadanie, opis, wykład konwesatoryjny), metody praktyczne, II. m. poszukujące (problemowe: sytuacyjna, giełda pomysłów; ćwiczeniowo-praktyczne: ćwiczeniowa, projektu, obserwacji), m. dyskusji; III. m. eksponujące (pokaz, wystawy).
Punkty ECTS: 4.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w praktykach– 1x2h+7x4h=30h
analiza obowiązujących w grupach przedszkolnych planów pracy 7h
pisemne i ustne przygotowanie do praktyk - 1x4h+7x8h=60
udział w konsultacjach związanych z zajęciami -8h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 98h; ETCS – 4.0
- O charakterze praktycznym - 105h; ECTS – 4.2
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG6 absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej – sposób weryfikacji: ocena konspektu.
KA7_WK2 absolwent zna i rozumie różne rodzaje i funkcje oceniania w przedszkolu – sposób weryfikacji: ustna analiza refleksji studentek dotycząca ich sposobów oceniania aktywności dzieci w przedszkolu.
KA7_UW1 absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne w przedszkolu, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów – sposób weryfikacji: ocena konspektu i sposobu postępowania przy jego realizacji oraz analizy po przeprowadzeniu działań z dziećmi.
KA7_UW4 absolwent potrafi dobierać, tworzyć, testować i modyfikować materiały, środki oraz metody adekwatnie do celów wychowania i kształcenia w przedszkolu – sposób weryfikacji: ocena w stopniu dobierania, tworzenia i modyfikowania materiałów dydaktycznych, stosowanych metod i sposobu realizacji konspektu.
KA7_UW5 absolwent potrafi skutecznie wykorzystywać technologię informacyjno-komunikacyjną w realizacji zadań dydaktycznych w przedszkolu; weryfikacja efektów: ocena trafności doboru technologii komunikacyjno-informacyjnej w odniesieniu do wieku dzieci, realizowanej tematyki, przyjętych celów działań z dziećmi oraz potrzeb poznawczych.
KA7_KR1 absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka – sposób weryfikacji: obserwacja i ocena opisowa postępowania studenta w trakcie praktyki w przedszkolu.
Kryteria oceniania
Ocena w skali 2.0-5.0. Wymagana jest obecność na zajęciach (wszystkie nieobecności podlegają odpracowaniu), punktualność, przygotowywanie pomocy dydaktycznych/ wykorzystywanie pomocy gotowych, posiadanie kompletu wymaganych przez prowadzącego dokumentów (hospitacji, planu dnia w przedszkolu, szczegółowo opisanych konspektów działań zaplanowanych i przeprowadzonych w danej grupie dzieci).
Prowadzenie działań z dziećmi na ocenę, w tym fragment ranka oraz projektowanie i prowadzenie zajęć programowych w wybranej formie (do wyboru: zajęcie dydaktyczne/projekt/okazja edukacyjna) oraz organizacja czasu po zajęciach).
Literatura
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Program wychowania w przedszkolu (realizowany w danej grupie przedszkolnej).
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Kwestionariusz do badania gotowości szkolnej dzieci sześcioletnich lub arkusz obserwacji dzieci (w wyborze)
Czasopisma
Czasopisma: Przedszkolne ABC, Wychowanie w Przedszkolu, Bliżej Przedszkola
Czasopisma dla dzieci w wieku przedszkolnym (np. ABECADŁO).
Literatura dodatkowa:
Materiały metodyczne opracowane dla nauczycieli (np. poradniki, śpiewniki, instrukcje do gier, instrukcja do klocków Dienesa dla przedszkoli).
Literatura proponowana przez studentów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: