Edukacja włączająca 380-DS5-4XJKX
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: IV/II
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): nie wymagane
Liczba godzin: 15h wy, 30h ćw
Metody dydaktyczne: wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, metody praktyczne, metody aktywizujące, metody problemowe
Punkty ECTS: 4.0
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach – 10h
udział w ćwiczeniach – 20h
przygotowanie do ćwiczeń – 20h
przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń – 20h
przygotowanie do egzaminu – 20h
udział w konsultacjach związanych z zajęciami -8h
egzamin - 2h
Wskaźniki ilościowe:
- Wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 38h; ETCS – 1,5
- O charakterze praktycznym - 62h; ECTS – 2,5
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG4: Absolwent zna i rozumie zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych;
KA7_WG6: Absolwent zna i rozumie metodykę wykonywania zadań – normy, procedury i dobre praktyki stosowane w wychowaniu przedszkolnym i edukacji wczesnoszkolnej;
KA7_WG12: Absolwent zna i rozumie zagadnienie edukacji włączającej, a także sposoby realizacji zasady inkluzji;
KA7_WK1: Absolwent zna i rozumie projektowanie i prowadzenie działań diagnostycznych uwzględniających specyfikę funkcjonowania dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym oraz ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne, w tym zakres i jakość wsparcia społecznego;
KA7_WK5: Absolwent zna i rozumie funkcjonowanie i dysfunkcje aparatu mowy, słuchu i wzroku oraz prawidłowe nawyki posługiwania się nimi;
KA7_WK9: Absolwent zna i rozumie prawa dziecka i osoby z niepełnosprawnością, sposoby ich egzekwowania oraz propagowania w środowisku zarówno przedszkolnym oraz szkolnym, jak i pozaprzedszkolnym oraz pozaszkolnym;
KA7_UK1: Absolwent potrafi obserwować sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, analizować je z wykorzystaniem wiedzy pedagogiczno-psychologicznej oraz proponować rozwiązania problemów;
KA7_UO3: Absolwent potrafi identyfikować spontaniczne zachowania dzieci lub uczniów jako sytuacje wychowawczo-dydaktyczne i wykorzystywać je w procesie edukacji oraz realizacji celów terapeutycznych;
KA7_KR1: Absolwent jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka.
Kryteria oceniania
Zaliczeniem przedmiotu będzie kolokwium.
Zaliczeniem ćwiczeń będzie realizacja projektów oraz obecność na zajęciach.
Ilość punktów wymagana do zaliczenia przedmiotu: 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia za wykonanie zadań przewidzianych w trakcie realizacji przedmiotu.
Punktacja:
91% -100% bdb
81% - 90% db+
71% - 80% db
61% - 70 % dst+
51% - 60% dst
50 % - ndst
Literatura
Szumski G. (2010), Wokół edukacji włączającej, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Olechowska A. (2001), Wspieranie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wskazówki dla nauczycieli, Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.
Bilewicz M., Nadachewicz K. (2020), Nauczyciel wczesnej edukacji wobec wyzwań pedagogiki inkluzyjnej, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: