Psychologia rozwojowa 380-ON1-1AEE
Rodzaj przedmiotu status przedmiotu – 2 MODUŁ PODSTAWOWY
Dziedzina i dyscyplina nauki Dziedzina nauk społecznych, dyscyplina – pedagogika Rok studiów/semestr rok drugi, semestr drugi Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) Kurs psychologii ogólnej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć wykład 16 godzin
Punkty ECTS 3
Wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 1 pkt
Z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 3 pkt
Zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne/zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie/dyscyplinach do których przyporządkowany jest kierunek studiów: 2 pkt
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG5 ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym.
KA6_WK8 Zna podejścia i teorie psychologii rozwojowej, opisujące i wyjaśniające przebieg, uwarunkowania, mechanizmy oraz efekty rozwoju człowieka w ciągu jego życia
KA6_UU2 Potrafi dokonać charakterystyki osiągnięć rozwojowych w kolejnych etapach życia (okres prenatalny, dzieciństwo, dorastanie, dorosłość)
Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
KA6_KK2 docenia znaczenie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej dla praktycznej działalności w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań edukacyjnych
Kryteria oceniania
Wykład – Egzamin
Zaliczenie pisemne test wiedzy, zaliczenie: uzyskanie minimum 51% wyników z testu
Literatura
Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Brzezińska A., Appelt K., Wojciechowska J. (red.) (2002b). Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Czerwińska-Jasiewicz M. (2005). Rozwój psychiczny młodzieży a jej koncepcje dotyczące własnego życia. Warszawa: IP PAN.
Erikson E. H. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Liberska H. (2004). Perspektywy temporalne młodzieży. Wybrane uwarunkowania. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Łukaszewski W. (2000). Psychologiczne koncepcje człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała J. (2000a). Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Trempała J., Olejnik M. (2011b). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wróblewska M. (2009b). Diagnoza i stymulowanie rozwoju zdolności i uzdolnień twórczych dzieci i młodzieży. W: M. Wróblewska (red.), Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Wybrane zagadnienia. Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Wróblewska M. (2015) Kompetencje twórcze w dorosłości. Wydawnictwo Trans Humana Białystok (monografia)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: