Podstawy pedagogiki 380-ON1-1PPE
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Niestacjonarne
Język przedmiotu: Język polski
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł ogólnopedagogiczny
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok i kierunek studiów/I rok 1 st. POW
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów). Ogólna wiedza z przedmiotów humanistycznych i społecznych z zakresu szkoły średniej. Umiejętność samodzielnego formułowania poglądów dotycząca ważnych kwestii społecznych. Zaangażowanie i odpowiedzialność za proces własnego uczenia się.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 h wykładów
Metody dydaktyczne: wykład, dyskusja, pokaz, praca z książką, burza mózgów
Punkty ECTS: 6
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w wykładach: 30h
Udział w konsultacjach: 5h
Samodzielne studiowanie literatury objętej egzaminem: 60h
Przygotowanie do egzaminu pisemnego: 50h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami: Udział w wykładach - 30h, Udział w konsultacjach - 5h (Punkty ECTS: 1,5)
Nakład pracy studenta o charakterze praktyczny: Samodzielne studiowanie literatury objętej egzaminem - 60h, Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 50h (Punkty ECTS: 4,5)
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Nakład pracy studenta o charakterze praktyczny: Samodzielne studiowanie literatury objętej egzaminem - 60h, Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 50h (Punkty ECTS: 4,5) |
W cyklu 2023:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Nakład pracy studenta o charakterze praktyczny: Samodzielne studiowanie literatury objętej egzaminem - 60h, Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 50h (Punkty ECTS: 4,5) |
W cyklu 2024:
Profil studiów: Ogólnoakademicki Nakład pracy studenta o charakterze praktyczny: Samodzielne studiowanie literatury objętej egzaminem - 60h, Przygotowanie do egzaminu pisemnego - 50h (Punkty ECTS: 4,5) |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Odniesienie przedmiotowych efektów uczenia się do kierunkowych efektów uczenia się:
1. Zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła (KA6_WG1)
2. Ma elementarną wiedzę o miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (KA6_WG2)
3. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat wychowania (KA6_WG3)
4. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych (KA6_UW2)
5. Potrafi wypowiadać się w mowie i na piśmie, na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych (KA6_UK1)
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny (pytania otwarte i półotwarte)
Egzamin na ocenę na podstawie wyników punktowych uzyskanych przez studenta. Liczba punktów wymagana do zaliczenia egzaminu (51% maksymalnej liczby punktów możliwych do uzyskania).
Punktacja/oceny:
91%-100% bdb
81%-90% db plus
71%-80% db
61%-70% dst plus
51%-60% dst
50% -ndst
Literatura
Literatura podstawowa
Dudzikowa, M., Czerepaniak – Walczak, M. (red.). (2007). Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk: GWP.
Gnitecki J. (2006). Status metodologiczny nauk pedagogicznych. Poznań: UAM.
Gutek G.L. (2003). Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. Gdańsk: GWP.
Hejnicka - Bezwińska T. (1997). Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności. Warszawa: Wydawnictwo 69.
Hejnicka - Bezwińska T. (2015). Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym. Warszawa: Wyd. Difin.
Hejnicka-Bezwińska T. (2017). Praktyka edukacyjna w warunkach zmiany kulturowej. Warszawa: PWN.
Kowalczuk – Walędziak, M., Korzeniecka – Bondar, A., Bocheńska – Włostowska, K. (red.). (2014). Twórcze wiązanie teorii i praktyki pedagogicznej. Możliwości, wyzwania, inspiracje. Kraków: „Impuls”.
Kunowski S. (1997). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo: Salezjańskie.
Kwieciński, Z., Śliwerski, B. (red.). (2019). Pedagogika. Tom 1, Warszawa: PWN.
Palka, S. (red.). (2004). Pogranicza pedagogiki i nauk pomocniczych. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Prokopiuk W., Szanse urzeczywistnienia idei humanizacji kształcenia u schyłku XX wieku. W: Współczesność a kształcenie nauczycieli. H. Kwiatkowska, T. Lewowicki, S. Dylak (red.), Warszawa 2000.
Rubacha K. (2004). Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. [W:] Pedagogika. T.1. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.). Warszawa, s. 24 – 29.
Śliwerski, B. (red.). (2006). Pedagogika. Podstawy nauk o wychowaniu. Tom 1, Gdańsk: GWP.
Literatura uzupełniająca:
Klus-Stańska, D. (2012). Wiedza, która zniewala – transmisyjne tradycje w szkolnej edukacji. Forum Oświatowe, 46(1), 21–40.
Kwieciński Z. (2017). Edukacja publiczna w chybotliwej demokracji. Nauka, nr 3, s. 57 – 70. Dostępne w pdf na stronie: cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-1231.../731-754.pdf
Kwieciński, Z. (2012). Edukacja jako blokada rozwoju. Hipotezy dysfunkcjonalności po 20 latach. Nauka, nr 4, s. 77 – 85. Dostępne w pdf na stronie: www.pan.poznan.pl/nauki/N_412_07_Kwiecinski.pdf
Śliwerski B. (2014). Pedagogika na zakręcie. Kultura i Edukacja, nr 2 (102), s. 181-203. Dostępne w pdf na stronie: http://www.kultura-i-edukacja.pl/ojs/index.php?journal=kie&page=article&op=view&path%5B%5D=306&path%5B%5D=300
Śliwerski B. (2015), Potoczna wiedza pedagogiczna w popularnym piśmiennictwie poradnikowym. Studia Poradoznawcze, nr 4, s. 15-29. Dostępne w pdf na stronie: http://www.studiaporadoznawcze.dsw.edu.pl/fileadmin/user_upload/wydawnictwo/Studia_Poradoznawcze/2015_2.pdf
Śliwerski B. (2017). Pedagogika nadziei. Prima Educatione , 2017, nr 1. Dostępne w pdf na stronie: http://journals.umcs.pl/pe/article/view/6392/4489
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024:
Literatura podstawowa Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: