Seminarium licencjackie cz.2 380-ON1-3SEM2
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: seminarium
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki pedagogiczne
Rok studiów/semestr: III rok, semestr VI
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 50 godzin seminarium
Metody dydaktyczne: seminarium, konsultacje
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 8
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w seminarium - 25 godzin
- konsultacje z nauczycielem akademickim - 50 godzin
- samodzielna praca studenta - 125 godzin
Wskaźniki ilościowe:
- bezpośredni udział nauczyciela: 75 godziny = 3 ECTS
- bez bezpośredniego udziału nauczyciela (o charakterze praktycznym): 125 godzin = 5 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
a) studentka zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KA6_WG1)
b) ma uporządkowaną wiedzę na temat opieki, wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych,
biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw( KA6_WG3)
d) na wybrane koncepcje człowieka: filozoficzne, psychologiczne i
społeczne stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej (KA6_WG4)
e) ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących
nimi prawidłowościach, sposobów i kanałów komunikowania się (w tym
z wykorzystaniem nowoczesnych technologii) (KA6_WG6)
f) ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i
instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi
relacjach (KA6_WG7)
g) zna podstawowe teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i
nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2)
h) ma elementarną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w
pedagogice, a w szczególności o problemach badawczych, metodach,
technikach i narzędziach badawczych; zna podstawowe tradycje
paradygmatyczne badań społecznych, z których wywodzą się
poszczególne metody (KA6_WK5)
i) ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji;
celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu różnych
instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych,
terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych (KA6_WK7),
j) ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej,
wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej (KA6_WK8)
k) ma elementarną wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań,
normach, procedurach stosowanych w różnych obszarach działalności
pedagogicznej (KA6_WK9)
Umiejętności:
a) student/ka potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i
obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) (KA6_UW4)
b) potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary
wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu (KA6_UU1)
c) potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów
pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu
wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe
życie (KA6_UU2)
Kompetencje:
a) student/ka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie
potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego,
dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności,
wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (KA6_KK1)
b) ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i
etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej (KA6_KO2)
c) jest świadomy istnienia etycznego wymiaru w badaniach naukowych (KA6_KR2)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa zależy od uczestnictwa studenta w seminariach, aktywnego udziału w dyskusjach oraz wykonywania poszczególnych zadań w trakcie przygotowywania pracy dyplomowej.
Oczekiwanym rezultatem seminarium jest przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się przez studenta do obrony pracy podczas egzaminu licencjackiego.
Literatura
Przykładowa ogólna literatura metodologiczna:
a) Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk: Wydawnictwo Akademickie Żak, 1977.
b) Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, 2001
c) Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa 2003.
d) Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
e) Miles M.B., Huberman A.M., Analiza danych jakościowych, przekład S. Zabielski, Trans Humana, Białystok 2000.
f) Nowak S., Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa 2007
g) Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2005
h) Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii padań pedagogicznych, Kraków: Wydawnictwo Impuls, 1999.
Pozostała literatura - zależna od tematyki poszczególnych prac licencjackich oraz wybranych przez studentów podejść i metod badawczych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: