Praca z młodzieżą niedostosowaną społecznie 380-ON1-3XJJF
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: studia niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: specjalnościowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: pedagogika
Rok studiów/semestr: III rok I stopnia/ semestr czwarty, letni
Wymagania wstępne: Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia ogólna.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenie zajęć: 8 godzin wykładu, 8 godzin ćwiczeń.
Punkty ECTS:3
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach - 8 godzin
Udział w ćwiczeniach – 8 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim (wykład) – 8 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim (ćwiczenia) - 6 godzin
Razem: 30 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń – 30 godzin
Przygotowanie do kolokwium – 10 godzin
Razem: 60 godzin
OGÓŁEM: 90 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 30h; min 25 = 1,2 ECTS, max 30 = 1 ECTS
- o charakterze praktycznym 60h; min 25 = 2,4 ECTS, max 30 = 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG1
Student zna terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych.
KP6_WK2
Student zna teorie dotyczące opieki, wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów.
KP6_UW2
Student potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
KP6_UO1
Student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania,
interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
KP6_KO2
Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowowej.
Kryteria oceniania
Wykład: obecność na zajęciach, aktywny udział w dyskusji, zaliczenie egzaminu ustnego (prawidłowa odpowiedź na 2 z 3 wylosowanych pytań).
Ćwiczenia: obecność, aktywność, kolokwium pisemne.
Literatura
Chudzik, A. (red.) (2008). Współczesne zagrożenia rozwojowe dzieci i młodzieży. Łódź : Wydaw. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Domagała - Kręcioch A. (2008). Niedostosowanie społeczne uczniów a niepowodzenia szkolne. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Kamiński, A., Dobijański, M. (2020). Niedostosowanie społeczne nieletnich. Profilaktyka i resocjalizacja. Siedlce: Wydawnictwo UPH w Siedlcach.
Lasota, A. (2022). Nastolatek w kryzysie. Warszawa: Difin.
Opora. R. (2010). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian
w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Gdańsk - Sopot : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Paszkiewicz, A. (2014). Warunki skutecznej pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie. Warszawa: Difin.
Paszkiewicz, A. (2016). Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej. Warszawa: Difn.
Siemionow. J. (2022). Resocjalizacja młodzieży niedostosowanej społecznie. Warszawa: Difin.
Siemionow, J. (2011). Niedostosowanie społeczne nieletnich. Działania, zmiana, efektywność. Warszawa: Difin.
Szymański, A. (2010). Niedostosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Warszawa: Comandor.
Urban, B., Stanik, J.M. (2008). Resocjalizacja : teoria i praktyka pedagogic
zna. T. 1. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wysocka, E. (2008). Diagnoza w resocjalizacji : obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym.Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zięciak, M. (2020). Samodzielność i usamodzielnianie wychowanków w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: