Profilaktyka problemów społecznych 380-ON2-2ADI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: wykład
Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok II st.
Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogiki społecznej, nieprzystosowania społecznego, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii
Liczba zajęć godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów,
Metody dydaktyczne: dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialne, metoda sytuacyjna, metoda problemowa.
Punkty ECTS: 5
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach 15 godz.
Konsultacje 35 godz.
RAZEM 50 godzin
Nakład pracy studenta związany:
z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.= 2 ECTS
Samodzielna praca studenta: 75 godz.= 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07: Ma elementarną wiedze o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach.
K_W10: Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
K_U01: Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności profilaktycznej.
K_K09: Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności profilaktycznej.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu lub egzamin ustny
51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej
Literatura
Borucka A., Ostaszewski K., Wiodące szkolne strategie profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Wychowanie na co dzień, 2004, 10-11 (133-134): 3-7.
Borucka A., Ostaszewski K., Koncepcja resilience. Kluczowe pojęcia i wybrane zagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego. XII, 2, 2008: 587–597.
Cekiera C., Profilaktyka uzależnień, KUL, Lublin 1995.
Cierpiałkowska L. (red), Oblicza współczesnych uzależnień, Poznań 2008.
Gaś Z. B., Uzależnienia, Lublin 1994.
Kompendium wiedzy o profilaktyce, T 1 i 2, BDSN, Warszawa, 1997.
Konaszewski K., Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne, Kraków 2020.
Ostaszewski K., Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Instytut Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. 2014
Ostaszewski K., Kompendium wiedzy o profilaktyce, [w:] Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki. Fundacja ETOH, Warszawa 2010: 73-95.
Pospiszl I., Patologia społeczna, Warszawa, 2009.
Szpringer M., Profilaktyka społeczna, Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, 2004.
Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej profilaktyki. Warszawa 2000.
Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: