Diagnoza środowisk wychowawczych 380-ON2-2DSW
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia
Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu: pedagogika opiekuńcza i diagnostyka psychopedagogiczna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 8 godzin wykładów i 8 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: Wykład multimedialny, dyskusja, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach - 16 godz., udział w konsultacjach 14 godz.
Wskaźniki ilościowe:
- nakład samodzielnej pracy studenta - 70 godzin;
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna terminologię używaną w diagnozie środowisk wychowawczych oraz rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K_W01
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych takich jak: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, placówki resocjalizacyjne K_W13
Ma pogłębione umiejętności diagnozowania problemów dotyczących środowisk wychowawczych K_U07
Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania. Potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. K_U12
Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działa oraz ich skutki K_K06
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę
Egzamin
Przygotowanie projektu
Obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków, 2003
Elementy diagnostyki pedagogicznej, pod red. Ireny Lepalczyk i Jana Badury, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa- Łódź, 1987.
Rozenbajger M.(red), Środowiska wychowawcze. Wybrane zagadnienia, Kraków, 2017
Rembowski, J., Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży, Warszawa, 1986
Plopa M., Psychologia rodziny, teoria i badania, Kraków, 2015
Jackowska E., Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym, Warszawa, 1980
Kowalczyk M., Determinanty zagrożeń wychowania we współczesnej rodzinie polskiej, Kraków, 2004
Dybowska E., Błasiak A., Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, Kraków, 2010
Pacewicz, A., Dzieci alkoholików. Jak je rozumieć, jak im pomagać, Warszawa, 1994
Rembowski, J., Uczucia i więzi w rodzinie, Warszawa, 1972
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Wydaw. Akademickie "Żak", Warszawa 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: