Elementy psychoterapii 380-ON2-2EPS
Punkty ECTS 5
wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 2,5 pkt
z zakresu nauk podstawowych właściwych dla danego kierunku studiów, do których odnoszą się efekty uczenia się dla danego kierunku, poziomu i profilu kształcenia: 5 pkt
zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne/zajęcia związane z prowadzoną w uczelni działalnością naukową w dyscyplinie/dyscyplinach do których przyporządkowany jest kierunek studiów: 2,5 pkt
W cyklu 2022:
Kurs obejmuje najnowszą wiedzę z psychoterapii, a także czerpie z jej źródeł wykorzystywanych we współczesnej praktyce psychologicznej. W dialogu skoncentrowanym wokół zdrowia psychicznego, w kontekście psychologii zaburzeń oraz dominujących, oficjalnie uznawanych modalności, omówiona jest rola diagnozy, wybranych odddziaływań oraz specyfiki pracy z pacjentem w ramach standardów etycznych profesji. Przedyskutowane jest miejsce psychoterapii wśród podejść naukowych i innych sposobów pomocy człowiekowi szukającemu wsparcia i pomocy., a także ogólny problem skuteczności psychoterapii. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG1 - absolwent zna terminologię używaną w poradnictwie psychologicznym i psychoterapii oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.
KA7_WG6 - absolwent ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju więzi emocjonalnej w rozwoju biopsychospołecznym dziecka oraz na temat poszczególnych faz cyklu życia rodziny
KA7_UW2 - absolwent potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii i poradnictwa psychologicznego w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, pomocowych i
terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
KA7_UO2 - absolwent ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji pomocowych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w kontekście zdrowia psychicznego
KA7_KO1 - absolwent jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z poradnictwem psychologicznym i psychoterapią; poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań z zakresu pomocy osobom z trudnościami psychicznymi
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu na podstawie prezentowanych przez studenta umiejętności, pracy zaliczeniowej określonej sylabusem, wiedzy (esej), aktywnego udziału i obecności.
Literatura
Literatura zalecana:
Freud, A. (2007). Ego i mechanizmy obronne. Warszawa: PWN.
Grzesiuk, L. (2000). Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: PWN.
Lilienfeld, S. O. (2007). Psychological treatments that cause harm. Perspectives on Psychological Science, 2-53. DOI: 10.1111/j.1745-6916.2007.00029.x.
McWilliams, N. (2008). Diagnoza psychoanalityczna. Gdańsk: GWP.
Weisz, J.R., Kazdin A.E. (2020). Metody w psychoterapii dzieci i młodzieży oparte na dowodach. Kraków: WUJ.
Literatura dodatkowa:
Barbaro de, B. (1999). Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Kraków: WUJ.
Gabbard, G.O. (2011). Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna. Kraków: WUJ.
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: