Współczesne problemy opieki i wychowania 380-ON2-2GTI
Nieustannie przeobrażający się świat niesie za sobą konsekwencje w postaci narastających i coraz to nowych problemów dotykających wszystkie sfery funkcjonowania człowieka - a zwłaszcza te, które pełnią przewodnią rolę w jego rozwoju -sferę opieki i wychowania. Dlatego tak istotna jest znajomość owych problemów(zaczynając od tych występujących w środowisku lokalnym,poprzez dylematy w kraju i na świecie) ,nieustanne poszerzanie wiedzy oraz zdobywanie kompetencji, dzięki którym jednostka ma możliwość przeciwdziałania im.
TEMATYKA:
•wyjaśnienie złożonych zjawisk współczesnego świata w kontekście opieki i wychowania,
•omówienie modeli opiekuńczych w świetle ustawy o placówkach opiekuńczych i systemów opiekuńczych krajów Unii europejskiej
•wskazanie aktualnych problemów opieki i wychowania (w domu rodzinnym, szkole, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, itd.) oraz sposobów przeciwdziałania tym problemom.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma podstawową wiedzą z zakresu współczesnych problemów opieki i wychowania w Polsce, Europie i na świecie.
Student potrafi scharakteryzować współczesne problemy opieki i wychowania, zna sposoby przeciwdziałania im oraz radzenia sobie z zaistniałym problemem.
Student potrafi pracować w zespole w celu wspólnego namysłu nad aktualnymi problemami w sferze opieki i wychowania, prawidłowo je identyfikuje,jest otwarty na nowe rozwiązania.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę.
Egzamin pisemny – test klasyczny warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu na poziomie 60%.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu pisemnego jest zaliczenie ćwiczeń.
Literatura
Literatura podstawowa:
Andrzejewski M., Domy na piasku. Domy dziecka. OD opieki nad dzieckiem do wspierania rodziny, Media Rodzina, Poznań 1997
Badora S., Czeredrecka B., Marzec D., Rodzina i formy jej wspomagania. Kraków 2001
Berger P., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1983
Danilewicz W., Sytuacja życiowa dzieci w rodzinach migracyjnych, Białystok 2006.
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie., Olsztyn 2000
Dołęga Z., Samotność młodzieży - analiza teoretyczna i studia empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2003
Gajewska G., Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Wybrane zagadnienia teorii i praktyki opiekuńczo- wychowawczej. Zielona Góra 2004
Izdebska J., Dziecko osamotnione w rodzinie, Wyd. Trans Humana, Białystok 2004.
Jałowiecki B., Łukowski W., Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2007
Kozak S., Patologia eurosieroctwa w Polsce: skutki migracji zarobkowej dla dzieci i ich rodzin, Wyd. Difin, Warszawa 2010
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Wyd. Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej, Kraków 2007
Pospiszyl I, Konopczyński M., Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, Wyd. Pedagogium, Warszawa 2007
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa 2000
Olszewska-Baka G., Dzieci ulicy, Problemy, profilaktyka, resocjalizacja, Wyd. eRBe, Białystok 2000
Świątkiewicz G., Profilaktyka w środowisku lokalnym. Warszawa 2002
Nalaskowski A., Widnokręgi edukacji. Kraków 2002
Żebrowski J., Społeczeństwo, kultura, wychowanie. Studia i szkice z pedagogiki. Płock 2003
Literatura uzupełniająca:
Augustyński A., Czyja jest socjoterapia?: wychowanie w otwartym środowisku młodzieżowym: materiały dla organizatorów wychowawców. Warszawa 2004
Czapka E., Stereotyp uchodźcy, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2006
Gajda J., Dylematy animacji kulturalnej. Lublin 2001
Gizicka D., Rodzina w sytuacji rozłąki migracyjnej, Wyd. KUL, Lublin 2010
Gulla B., Wysocka-Pleczyk M., Dziecko jako ofiara przemocy, Wydawnictwo UJ, Kraków 2009
Jasiński Z., Mudrecja I., Studia i rozprawy z pedagogiki resocjalizacyjnej, Opole 2004
Halicki J., Edukacja seniorów w aspekcie teorii kompensacyjnej. Studium historyczno-porównawcze., Białystok 2000
Krajewski R., Podstawy prawa rodzinnego., Warszawa 2003
Nalaskowski A., Przestrzenie i miejsca szkoły. Kraków 2002
Rycyk K. (red). Animacja społeczno-kulturalna wobec przemian cywilizacyjnych, Wrocław 2000
Urban B., (red) Profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Rzeszów 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: