Praktyki zawodowe 380-OS1-2GIS
Praktyki zawodowe mają dwustopniowy charakter – praktyki 30-godzinnej w ramach przygotowania psychologiczno-pedagogicznego.
Charakter odbywanej przez studenta praktyki zawodowej musi być zgodny z profilem kierunku pedagogika. Praktyka 30-godzinna ma charakter obserwacyjny i asystencki. Polega na obserwacji (hospitacji) oraz podejmowaniu działań asystenckich, wykonywaniu zadań określonych przez opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyk.
Zobowiązania studentów:
1. Zrealizowanie praktyki zawodowej zgodnie z ustalonym programem.
2. Przestrzeganie Regulaminu praktyk określonych przez Uczelnię.
3. Systematyczne dokumentowanie przebiegu praktyki i gromadzenie dokumentacji wymaganej do zaliczenia praktyki.
4. Przestrzeganie ustalonego przez Organizatora praktyki porządku i dyscypliny pracy, stosowania się do poleceń kierownictwa instytucji.
5. Przestrzeganie zasad BHP i ochrony przeciwpożarowej.
6. Przestrzeganie zasad zachowania tajemnicy służbowej i państwowej oraz ochrony poufności danych w zakresie określonym przez Organizatora praktyki.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
K_W17
ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych K_W18 ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
K_U03
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U07
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów
K_U12
potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych
K_U14
potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
KOMPETENCJE
K_K03
ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki
K_K08
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
Zaliczenie przez studenta praktyk przewidzianych planem studiów w danym roku akademickim jest wymagane do zaliczenia roku.
Zaliczenie praktyki przez opiekuna praktyki z Uczelni następuje po: przedłożeniu przez studenta potwierdzenia Organizatora praktyk o terminie realizacji praktyki; przedstawieniu w formie pisemnej opinii i oceny opiekuna praktyki ze strony Organizatora praktyk, zawierającej spostrzeżenia dotyczące: wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta; złożeniu przez studenta wymaganej dokumentacji zgodnej z przyjętymi sposobami weryfikacji efektów uczenia się ,wypełnieniu przez studenta anonimowej ankiety dotyczącej oceny zrealizowanych praktyk.
Literatura
-E.Jarosz, E.Wysocka, Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania,Wydaw. Akademickie Żak, Warszawa 2006
-E.Górniewicz, Trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci,Wydaw. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2000
-E. Crary, Od kłótni do współpracy : praktyczny poradnik rozwiązywania dziecięcych problemów i sytuacji konfliktowych, Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej 2011, przekł. Marzena Sobczak
Faber Adele, Mazlish Elaine: Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały .Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły,2013.
-G.Gajewska : Warsztat pracy pedagoga, Zielona Góra 2000.
-G.Gajewska , A.Doliński: Teoretyczno – metodyczne aspekty warsztatu pedagoga, Zielona Góra 2002
-K.Adams, G.J.Galanes: Komunikacja w grupach, PWN, Warszawa 2008
-G.Gajewska, K.Bazydło- Stodolna: Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo- wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: