Projektowanie Indywidualnych Programów Pedagogiczno-Psychologicznych 380-OS1-3GOU
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, 5 semestr
Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu przedmiotu: diagnostyka psychopedagogiczna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: burza mózgów, dyskusja, praca w grupach, prezentacja, praca z tekstem.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach: 30 godz., udział w konsultacjach 25 godz.
- samodzielna praca studenta - 50 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
1.Student ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
2. Student ma podstawową wiedz o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
3.Student potraf ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.
4. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych. Student potrafi również generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.
5. Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
6. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: przygotowanie projektu
Kolokwium pisemne w formie testu
51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej
Obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
Z.Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, Olsztyn 2006.
B. Skałbania, Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne. Kraków 2011.
G.Gajewska: Problemy- dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra 1997
G.Gajewska,,K.Bazydło-Stodolna, Teoretyczno-metodyczne podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej w świetlicy. Scenariusze zajęć wychowawczych, Zielona Góra 2005.
S.Sostak, A.Tabaka, Porozmawiajmy o agresji Propozycja programu profilaktyczno-wychowawczego, Kraków 2004.
Konaszewski K., Pedagogika wrażliwa na resilience. Studium teoretyczno-empiryczne, Impuls, Kraków 2020.
Konaszewski, K., Kolemba, M., & Niesiobędzka, M. (2019). Resilience, sense of coherence and self-efficacy as predictors of stress coping style among university students. Current Psychology, 1-11.
Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2020). Validation of the Polish version of the Brief Resilience Scale (BRS). PloS one, 15(8), e0237038.
Konaszewski, K., Niesiobędzka, M., & Surzykiewicz, J. (2021). Factor structure and psychometric properties of a Polish adaptation of the Warwick–Edinburgh Mental Wellbeing Scale. Health and Quality of Life Outcomes, 19(1), 1-11.
Konaszewski, K., Skalski, S., & Surzykiewicz, J. (2021). The Polish version of the Resilience Scale 25: adaptation and preliminary psychometric evaluation. Frontiers in Psychology, 12.
M.Musiał, Dobra relacja Skrzynka z narzędziami dla współczesnej rodziny. Wydawnictwo Mamania.2017.
J.Trempała (red.),Psychologia rozwoju człowieka .Warszawa: Wydawnictwo PWN.2016.
H.Stierlin, I.Rucke-Embden,N.Wetzel,M.Wirsching: Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańska 1999.
M.Łopatkowa: Jak pracować z dzieckiem i rodziną zagrożoną. Warszawa 1983.
A.Kozłowska: Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka. Diagnoza i terapia. Warszawa 2000
M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2005
M.Deptuła (red.): Diagnostyka profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz 2006
D.Rybczyńska (red.):Ciągłość i zmiana w obszarze profilaktyki społecznej i resocjalizacji. Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: