Poradnictwo wychowawcze i rodzinne 380-OS1-3GPB
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
Rok studiów/semestr: III rok studiów I stopnia, 5 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: Wykład multimedialny, dyskusja, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach - 45 godz., udział w konsultacjach 25 godz.
Wskaźniki ilościowe:
- samodzielna praca studenta - 30 godzin
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA6_WG5, ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia
zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz
społecznym
KA6_UW2, potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu
pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i
interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych,
opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów
ludzkich zachowań
KA6_UW3, potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu
analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i
prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań
praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności
pedagogicznej
KA6_KO2, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny i
etyczny, i przestrzegania zasad etyki zawodowej
KA6_KO4 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i
wykonuje działania pedagogiczne
Kryteria oceniania
1. Warunki:
Zaliczenie wykładu:
-obecności na zajęciach, możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałych zaliczenie na konsultacjach w ciągu 2 tygodni
- zaliczenie pisemne
Zaliczenie ćwiczeń:
-obecność na zajęciach, możliwa 1 nieobecność nieusprawiedliwiona, pozostałych zaliczenie na konsultacjach w ciągu 2 tygodni
- gotowość: przygotowanie merytoryczne i praktyczne,
- wykonanie terminowe zadań na oceny cząstkowe
Literatura
Czabała, Cz., Kluczyńska, S. (red) (2015). Poradnictwo psychologiczne, Warszawa, Wydawnictwo PWN
Sutton. C. (2020). Pomoc rodzinom z trudnymi dziećmi, Fraszka Edukacyjna
Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Katowice 1999.
Okun B.F., Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa 2002.
M. Plopa (2015), Psychologia rodziny, teoria i badania
Kohut D (red), Dziecko o specjalnych potrzebach w kręgu interdyscyplinarnej terapii, Kraków, 2015
Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, Sopot, 2016
Karasowska A., Szulirz A., Ocalić więzi. praca socjoterapeutyczna z rodziną zagrożoną, Warszawa, 2015
Kukołowicz T., Poradnictwo wychowawcze na rzecz rodziny. Przedmiot poradnictwa, Roczniki filozoficzne, t. XIX, zeszyt 4, 1971
https://www.kul.pl/files/1040/public/Aktualnosci/2018/10_padziernik/Poradnictwo_wychowawcze_na_rzecz_rodziny.pdf
Okła W., Poradnictwo terapeutyczne, wyd. KUL, Lublin 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: