Polityka społeczna 380-OS2-1POS
MODUŁ PODSTAWOWY
I rok 2 stopnia Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza
15 h - ćwiczenia, semestr zimowy
Punkty ECTS: 2
Nakład pracy Studenta:
a) wymaga kontaktu bezpośredniego 25 h - 1 pkt ECTS
- udział w ćwiczeniach - 15 h
- konsultacje indywidualne - 10 h
b) praca własna 25 h - 1 pkt ECTS
- przygotowanie projektu 15 h
- wybór i analizowanie literatury 10 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Absolwent w zakresie wiedzy:
- ma rozszerzoną wiedzę o rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów opiekuńczo-wychowawczych oraz edukacyjnych
W zakresie umiejętności:
- potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych;
- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych
W zakresie kompetencji społecznych:
- jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej; dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą ( w tym dotyczące ochrony i własności intelektualnej); poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań pedagogicznych
Kryteria oceniania
Student może opuścić jedno spotkanie bez konieczności usprawiedliwiania. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć u prowadzącego zajęcia, podczas konsultacji indywidualnych. Student otrzymuje zaliczenie ćwiczeń na podstawie obecności – (w przypadku nieobecności na więcej niż 50% zajęć Student nie otrzyma zaliczenia ćwiczeń), aktywności i przygotowanego projektu w zespole.
Literatura
1. Auleytner J., Polityka społeczna w Polsce i w świecie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa 2011.
2. Chaczko K., Stanek K. M. (red.), Polityka społeczna w zmieniającej się rzeczywistości, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 2016.
3. Cudowska A., Teoria służby społecznej w świecie globalnych nierówności, [w:] A. Krajewska (red.), Przemiany w kształceniu pedagogów, Wszechnica Mazurska w Olecku, Olecko 2010 (s. 167-182).
4. Cudowska A., Nierówności społeczne w globalizującym się świecie. Wybrane zagadnienia, [w:] K. Białobrzeska, S. Kawula (red.), Człowiek w obliczu wykluczenia i marginalizacji: wokół zagadnień teoretycznych, Wydawnictwo Edukacyjne "Akapit", Toruń 2006, s. 35-43).
5. Firlit-Fesnak G., Szylko-Skoczny, Polityka społeczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
6.Maroda M. (red.), Wymiary życia społecznego: Polska na przełomie XX i XXI wieku, Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2004.
7. Woźniak Z., Programy i strategie polityki społecznej dla grup ryzyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca:
1. Czasopismo "Polityka Społeczna"
2. Strategia Polityki Społecznej Województwa Podlaskiego do 2030 roku, https://www.rops-bialystok.pl/rops/wp-content/uploads/2021/07/Strategia-Polityki-Spolecznej-Wojewodztwa-Podlaskiego-do-roku-2030-2.pdf
3.Teksty wybrane przez Studentów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: