Profilaktyka problemów społecznych 380-OS2-2ADI
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu: wykład
Dziedzina i dyscyplina naukowa: nauki społeczne, pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok II st.
Wymagania wstępne: wiedza podstawowa z zakresu: pedagogiki społecznej, nieprzystosowania społecznego, psychologii społecznej, rozwojowej, psychologii klinicznej, psychopatologii
Liczba zajęć godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz. wykładów,
Metody dydaktyczne: dyskusja, burza mózgów, prezentacja multimedialne, metoda sytuacyjna, metoda problemowa.
Punkty ECTS: 5
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach 15 godz.
Konsultacje 35 godz.
RAZEM 50 godzin
Nakład pracy studenta związany:
z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz.= 2 ECTS
Samodzielna praca studenta: 75 godz.= 3 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W07: Ma elementarną wiedze o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach.
K_W10: Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
K_U01: Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności profilaktycznej.
K_K09: Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności profilaktycznej.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu
51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej
Literatura
Borucka, A., Ostaszewski K. (2004). Wiodące szkolne strategie profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Wychowanie na co dzień, 10-11 (133-134), 3-7.
Borucka, A., Pisarska A. (2008). Koncepcja resilience – czyli jak pomóc dzieciom i młodzieży z grup podwyższonego ryzyka. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Cierpiałkowska, L., Ziarko, M. (2010). Psychologia uzależnień – alkoholizm. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Deptuła, M. (2013). Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Dziewiecki, M. (2003). Integralna profilaktyka uzależnień w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Wydawnictwo „Rubikon”.
Gaś, Z. B. (2006). Profilaktyka w szkole, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Jarosz, K. (2019). Profilaktyka pozytywna w teorii i praktyce pedagogicznej. Opole: Wydawnictwo Unowersytetu Opolskiego.
Kustra Cz., Fopka-Kowalczyk, M. (red.). (2013). Profilaktyka społeczna i resocjalizacja w środowisku otwartym. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.
Ostaszewski, K. (2014). Zachowania ryzykowne młodzieży w perspektywie mechanizmów resilience. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii.
Ostaszewski, K. (2003). Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych : podstawy opracowywania oraz ewaluacja programów dla dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.
Ostaszewski, K. (2010). Kompendium wiedzy o profilaktyce, [w:] Przewodnik metodyczny po programach promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki. Warszawa: Fundacja ETOH, 73-95.
Pospiszyl, I. (2008). Patologie społeczne. Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Prajsner, M. (red.). (2003). Młodzież z grup ryzyka. Perspektywy profilaktyki. Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Szpringer, M. (2004). Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
Szymańska, J. (2012). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Śliwa, S. (2015). Profilaktyka pedagogiczna. Opole: Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Opolu.
Urban B. (red.). (2004). Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Mysłowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: