Diagnoza środowisk wychowawczych 380-OS2-2DSW
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne/pedagogika
Rok studiów/semestr: II rok studiów II stopnia, 3 semestr
Wymagania wstępne: zaliczenie i wiedza z zakresu: pedagogika opiekuńcza i diagnostyka psychopedagogiczna
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: Wykład multimedialny, dyskusja, burza mózgów, dyskusja, praca w grupach.
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach 20 godz.
Wskaźniki ilościowe:
- nakład samodzielnej pracy studenta - 50 godzin;
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna terminologię używaną w diagnozie środowisk wychowawczych oraz rozumie jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym K_W01
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o środowiskach wychowawczych takich jak: rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, placówki resocjalizacyjne K_W13
Ma pogłębione umiejętności diagnozowania problemów dotyczących środowisk wychowawczych K_U07
Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania. Potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. K_U12
Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działa oraz ich skutki K_K06
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę: projekt
Egzamin pisemny w formie testu lub egzamin ustny
51% punktów uzyskanych przez studenta jest niezbędne do uzyskania przez niego oceny pozytywnej
Obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
ABC twoich emocji, Mariusz Wirga , Maxie C. Maultsby Jr , Michael DeBernardi, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Żnin 2019.
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004
Elementy diagnostyki pedagogicznej, pod red. Ireny Lepalczyk i Jana Badury, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa- Łódź, 1987.
Gerstmann Stanisław, Rozmowa i wywiad w psychologii, Państwowe Wydaw. Naukowe, Warszawa1985
Golińska L., Emocje: przyjaciel czy wróg, Instytut Psychologii Zdrowia, PTP, Warszawa 2002.
Harris R., Zrozumieć ACT.Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce, GWP, Gdańsk 2021
Helm St., Pierwszy wywiad z rodziną, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 1999
Kawula St., Dąbrowski Z.,. Gałaś M, Diagnozowanie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych i kulturalnych środowiska, Toruń 1980.
Kolbuszewska Z., Transpokoleniowy fantom, krypta, kryptonimia i anasemia: w kręgu neo-freudowskiej herezji Nicolasa Abrahama i Marii Torok, [w:] Psychoanalityczne interpretacje literatury. Freud – Jung – Fromm – Lacan, red. E. Fiała, I. Piekarski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2004
Mellibruda J., Siedem ścieżek integracji psychoterapii. Ślady dziecięcych traum i toksycznych relacji jako wyzwanie, Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011.
Metody badań pedagogicznych w zarysie, pod red. Andrzeja Góralskiego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, . Warszawa 1994
Piekarski, I. Interpretacja jako kryptonimia, czyli Nicolasa Abrahama i Marii Torok czytanie zakrzywione, „Opinie” teksty drugie 2016, nr 5.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, Wydaw. Akademickie "Żak", Warszawa 2001
Psychologia zaburzeń DSM-5, James N. Butcher , Jill M. Hooley , Susan Mineka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP, Gdańsk 2020.
R. Reiland, Uratuj mnie. Opowieść o złym życiu i dobrym psychoterapeucie, Media Rodzina, 2010
Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie, Universitas, Kraków 2012.
Ruppert F., Wczesna trauma. Rozpoznawanie i uwalnianie, Virgo, Wasrszawa 2016.
Schützenberger A., Psychogenealogia w praktyce, Virgo, Warszawa 2017.
Schützenberger A., Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, Virgo, Warszawa 2016.
Sheldrake R., Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty porządek, Virgo, Warszawa 2013.
Skulicz D., Diagnozowanie pedagogiczne, W: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, pod red. Stanisława Palki, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998.
Sobolewska – Mellibruda Z., Psychoterapia dorosłych dzieci alkoholików, Wydawnictwo Zielone Drzewo, Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011.
Sobolewska-Mellibruda Z., Psychoterapia dorosłych dzieci alkoholików : strategie, procedury i opisy przypadków pracy psychoterapeutycznej, Wydawnictwo Zielone Drzewo Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 2011.
Socha W., Wybrane problemy z diagnostyki i organizacji środowiska wychowawczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 1984.
Treating Complex Traumatic Stress Disorders (Adults) Scientific Foundations and Therapeutic Models, (red.) Christine A. Courtois, Julian D. Ford, The Guilford Press, New York 2013.
Zeigarnik B., Podstawy patopsychologii klinicznej, PWN, Warszawa 1983.
Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: