Elementy psychoterapii 380-OS2-2EPS
Podczas zajęć realizowane będą następujące zagadnienia:
1) Relacja psychoterapeutyczna, niespecyficzne i specyficzne czynniki leczące w procesie psychoterapii; sposoby nawiązania dobrego kontaktu z pacjentem;
2) Warunki zawarcia kontraktu psychoterapeutycznego; kwalifikacja do psychoterapii; zakres psychoterapii w różnych ujęciach, Etyka zawodowa.
3) Założenia podstawowych nurtów psychoterapii: poznawczo-behawioralnej, psychoanalitycznej, humanistycznej.
4) Zastosowanie oddziaływań psychoterapeutycznych w pracy pedagoga.
W cyklu 2022:
Kurs obejmuje najnowszą wiedzę z psychoterapii, a także czerpie z jej źródeł wykorzystywanych we współczesnej praktyce psychologicznej. W dialogu skoncentrowanym wokół zdrowia psychicznego, w kontekście psychologii zaburzeń oraz dominujących, oficjalnie uznawanych modalności, omówiona jest rola diagnozy, wybranych odddziaływań oraz specyfiki pracy z pacjentem w ramach standardów etycznych profesji. Przedyskutowane jest miejsce psychoterapii wśród podejść naukowych i innych sposobów pomocy człowiekowi szukającemu wsparcia czy pomocy. Gruntownie studiowane są metody oparte na dowodach dotyczące pracy psychologicznej z osobami w różnym wieku, stanie i motywacji. W ramach doświadczeń praktycznych poruszane są zagadnienia z różnych szkół i metod, w tym diagnoza różnicowa w ujęciu psychoanalitycznym; przestudiowany jest ponadto ogólny problem skuteczności psychoterapii. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna terminologię używaną w poradnictwie psychologicznym i psychoterapii, rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych na poziomie rozszerzonym. KA7_WG1
Ma pogłębioną wiedzę na temat psychologicznych aspektów tworzenia więzi, szczególnie w aspekcie systemów rodzinnych i ich wpływu na powstawanie zaburzeń natury psychicznej oraz w zakresie pomocy rodzinie. KA7_WG7
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychoterapii w celu analizy złożonych problemów psychologicznych i terapeutycznych, a także diagnozowania i dobierania najbardziej skutecznych metod pomocy psychologicznej. KA7_UW2
Ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji psychologicznych i terapeutycznych oraz analizowania motywów i wzorów osób z trudnościami psychologicznymi. KA7_UW1
Jest przekonany o konieczności i doniosłości zachowania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej. Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą psychoterapeutyczną. Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowości działań psychoterapeutycznych. KA7_KO1
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest sumą ocen z kolokwium, prac określonych sylabusem, aktywnością podczas zajęć oraz obecnością.
Literatura
Zalecana literatura:
Czabała J. C., Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa, PWN, 2010
Grzesiuk L., Suszek H. (red), Psychoterapia. Eneteia 2011.
Orwid M., Pietruszewski K., Psychiatria dzieci i młodzieży. Kraków, Wydawnictwo CM UJ, 1993.
Prochaska J. Norcross J. Systemy psychoterapeutyczne. Warszawa, IPZ, 2006.
W cyklu 2022:
Literatura obowiązkowa: Literatura dodatkowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: