Warsztaty pracy opiekuńczo-wychowawczej 380-OS2-2GMR
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet w Białymstoku
Nazwa kierunku studiów Pedagogika
Poziom kształcenia Studia drugiego stopnia
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Kod przedmiotu 380-OS2-2GMR
Język przedmiotu Język polski
Rodzaj przedmiotu Status przedmiotu – specjalnościowy (M_5)
Rok studiów /semestr II rok, semestr 3
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - Ćwiczenia – 45 godzin
Punkty ECTS - 4.00
Bilans nakładu pracy studenta
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach 45 godz.
Udział w konsultacjach 5 godz.
RAZEM 50 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do zaliczenia 30 godz.
Przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.
RAZEM 50 godzin
Godziny kontaktowe + samodzielna praca studenta OGÓŁEM: 100 godzin
100 godzin : 25 godzin = 4.00 ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami (liczba godzin, punkty ECTS):
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin -2.00 ECTS
- o charakterze praktycznym - 50 godzin- 2.00 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
• K_W13- ma pogłębioną i uporządkowana wiedze o środowiskach wychowawczych, ich specyfice, procesach w nich zachodzących.
• K_W15- ma uporządkowana wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach.
Umiejętności:
• K_U08- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.
• K_U10 - potrafi wybrać i zastosować i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych.
Kompetencje:
• K_K04- utożsamia się z wartościami, celami zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych.
Kryteria oceniania
Sposób zaliczenia,
• zaliczenie na ocenę
Formy zaliczenia
• obecność na zajęciach dydaktycznych;
• aktywność studenta na zajęciach;
• ocena z prezentacji pracy w placówkach opiekuńczo-wychowawczych z wykorzystaniem znanych metod (prowadzenie przez studentów fragmentu zajęć w parach)
Literatura
K.Adams, G.J.Galanes, Komunikacja w grupach, Warszawa 2008
S. Badora, Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej, Tarnobrzeg 2006
Z. Dąbrowski, Pedagogika opiekuńcza w zarysie, tom I i II, Olsztyn 2006
Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, J. Brągiel, S. Badora (red.), Opole 2005
G. Gajewska, Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki, Zielona Góra 2006
Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychofizycznych, Wrocław 1994
Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania. Katowice 2004
Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa 1994
Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 1998
Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo- wychowawcze, D. Wosik- Kawala (red.), Lublin 2011
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U. 2011 nr 149 poz. 887
USTAWA z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, Dziennik Ustaw 2016 poz. 1583
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej, Dziennik Ustaw nr 292
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: