Polityka i prawo oświatowe 380-RN1-1GJJ
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - niestacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne
Rok studiów - 1 rok 1 stopnia
Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 16 godzin wykładów
Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, samodzielna praca z tekstem, konsultacje indywidualne
Punkty ECTS - 3 punkty
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 16 godzin,
udział w konsultacjach: 14 godzin, przygotowanie do zajęć: 10 godzin
Przygotowanie do zaliczenia: 35 godzin
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 45 godziny i 2 punkty ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, ze szczególnym uwzględnieniem przedszkola i szkoły podstawowej, zasady odpowiedzialności prawnej opiekuna KA7_WG5,;
strukturę i funkcje systemu oświaty oraz alternatywnych form edukacji: podstawy, cele, organizację oraz funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych KA7_WK7;
Student jest gotów do:
posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka KA7_KR1;
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach jest obowiązkowa, dozwolona jest nieobecność na 2h. Do zaliczenia może przystąpić student, który był obecny na minimum 51% wykładów.
Kolokwium zaliczeniowe pisemne (pytania otwarte i zamknięte). Do zaliczenia przedmiotu konieczne jest uzyskanie 51% punktów.
Kolokwium odbędzie się na platformie Blackboard
Literatura
Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, C.H. Beck, Warszawa 2015.
Budajczak M., Edukacja domowa, GWP, 2004.
Dorczak R., Modele współpracy szkoły z organizacjami w środowisku lokalnym,
https://www.npseo.pl/data/various/files/dorczak.pdf
Kędra M., Włączanie rodziców w edukację dzieci, Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Korolewska M., Osiecka-Chojnacka J. (red.), Polityka oświatowa, Biuro Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, „Studia BAS” 2(22) 2010.
Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, IMPULS, Kraków 2013.
Wykorzystanie ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej przez szkoły. Raport tematyczny z badania. Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014.
Strona internetowa MEN www.men.gov.pl
Akty prawne:
• Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 1189, z pożn. zm.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2017 r., poz. 60, z późn. zm.
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej z 2018 r., pozycja 1574
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej 2017 r., poz. 1658
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej poz. 1611 oraz z 2019 r. poz. 1575
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r.
w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej. poz. 1591, z 2018 r. poz. 1647 oraz z 2019 r. poz. 323.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Dziennik Ustaw Rzeczpospolitej Polskiej z 2017, pozycja 1578; i 2018 r. poz. 1485.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: