Podstawy treningu interpersonalnego 380-RN1-3GOE
Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Studia stacjonarne
Język przedmiotu Język polski
Rodzaj przedmiotu Specjalnościowy
Rok studiów /semestr III rok I stopnia/ semestr piąty / zimowy
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia
ogólna.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Ćwiczenia - 18
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach – 18 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 22 godzin
Razem: 40 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie projektu – 30 godzin
Realizacja projektu - 5 godziny
Razem: 35 godzin
OGÓŁEM: 75 godzin
Wskaźniki ilościowe: 75 godzin : 25 godzin (1ECTS)= 3 ECTS
W cyklu 2023:
Trening interpersonalny polega na wykorzystywaniu rozmaitych działań w interakcji z innymi ludźmi, uzyskiwaniu osobistych doświadczeń, które towarzyszą wskazanym działaniom, a także na opracowaniu poznawczym tych osobowych, subiektywnych doświadczeń. Cały ten proces odbywa się w atmosferze życzliwości, bezpieczeństwa, przy wsparciu trenera, co umożliwia stymulację pewnych doświadczeń emocjonalnych uczestników. |
W cyklu 2024:
Trening interpersonalny polega na wykorzystywaniu rozmaitych działań w interakcji z innymi ludźmi, uzyskiwaniu osobistych doświadczeń, które towarzyszą wskazanym działaniom, a także na opracowaniu poznawczym tych osobowych, subiektywnych doświadczeń. Cały ten proces odbywa się w atmosferze życzliwości, bezpieczeństwa, przy wsparciu trenera, co umożliwia stymulację pewnych doświadczeń emocjonalnych uczestników. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, kompetencji interpersonalnych istotnych z perspektywy przyszłej pracy związanej z planowaniem i realizowaniem oddziaływań resocjalizacyjnych K_W08
2. Student ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju K_W18
3. Student ma rozwinięte umiejętności, kompetencje interpersonalne, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U07
4. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności korekcyjno - naprawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych K_U12
5. Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w swojej działalności resocjalizacyjne K_K04
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna.
Zaliczenie na ocenę.
Forma zaliczenia ćwiczeń: obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie projektu końcowego (w zespole).
Literatura
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011.
Mellibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.
Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy - techniki, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997.
Egan, G., Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Johnson S, Umiejętności interpersonalne samorealizacja, J.Santorski & Spółka Warszawa 1998.
Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław 1985.
Literatura uzupełniająca:
Praszkier R., Różycki A., Bliskie spotkania; rzecz o treningu grupowym, Warszawa 1983
Baer U., Gry dyskusyjne, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2000.
W cyklu 2023:
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
W cyklu 2024:
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: