Wprowadzenie do metod twórczej resocjalizacji 380-RN1-3JGB
Treści zajęć obejmują charakterystykę metod twórczej resocjalizacji.
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z szerokim spektrum metod twórczej resocjalizacji oraz wdrażanie zweryfikowanych form aktywności twórczej i artystycznej w proces korekcyjny jednostki.
W trakcie realizacji zajęć nacisk zostanie położony na przygotowanie studentów do pracy z jednostkami społecznie nieprzystosowanymi na drodze zdobywania wiedzy oraz umiejętności stymulowania wszelkiego rodzaju aktywności twórczych o wartościach resocjalizacyjnych w readaptacji i reintegracji społecznej, przedstawienie metody Teatru Resocjalizacyjnego (i jego teoretycznych przesłanek), prezentację podstawowych założeń metody resocjalizacji przez sport i jej efektów wychowawczych. W ramach realizacji treści przedmiotu studenci poznają zasady projektowania zajęć arteterapeutycznych i konstruowania zadań praktycznych. Ideę resocjalizacji przez kulturę i sztukę rozwiną poprzerz metody plastyczne i muzykoterapię. Analizie zostaną poddane wpływy dramy i psychodramy oraz socjoterapii w procesie resocjalizacji. Uczestnicy zajęć zapoznają się z projektami oraz dobrymi praktykami wykorzystującymi twórczą aktywność w placówkach resocjalizacyjnych.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy resocjalizacji, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania (KP6_WK4).
2. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki resocjalizacyjnej i idei twórczej resocjalizacji, obejmującą terminologię, teorię i metodykę (KP6_WK6).
3. Student ma wiedzę o metodyce twórczej resocjalizacji (KP6_WK9).
4. Student ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych, w tym dotyczącej własności intelektualnej, obowiązujących osoby zajmujące się twórczą resocjalizacją (KP6_WK12).
5. Student potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk w zakresie twórczej resocjalizacji do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności resocjalizacyjnej (KP6_UK4).
6. Student potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi w celu analizowania,
interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań (KP6_UO1).
7. Student potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesu resocjalizacji przez twórczość oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie (KP6_UU2).
Kryteria oceniania
Ocena pracy studenta będzie wynikiem sumy:
a) oceniania ciągłego (aktywność w trakcie zajęć)
b) pracy własnej i zespołowej podczas ćwiczeń (przygotowanie projektu)
c) testu sprawdzającego wiedzę z wykładów (wymagane minimum 51% prawidłowych odpowiedzi)
Literatura
Publikacje zwarte:
Konopczyński, M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Konopczyński, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Konopczyński, M. (1996).Twórcza resocjalizacja. Warszawa: MEN.
Kranc. M. (20180). Metodyka procesu resocjalizacji w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
Opora, R. (red.) (2017). Współczesne modele i strategie resocjalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin
Artykuły naukowe:
Kobylańska, A. (2021). Wpływ twórczej resocjalizacji na kształtowanie wartości osób pozbawionych wolności. Krakowskie Studia Małopolskie 1(29), s. 132-147.
Kromolicka, B. (2021). Edukacja nieformalna jako komponent twórczej resocjalizacji w MOW. Resocjalizacja Polska. 2021, nr 22, s.25-42.
Konopczyński, M. (2014). Twórcza resocjalizacja. Zarys koncepcji rozwijania potencjałów. Resocjalizacja Polska 7, s. 13-28.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: