Podstawy wiedzy o kulturze 380-RS1-2XAFT
Podczas zajęć podejmuje się następujące zagadneinia: Definicje kultury w różnych ujęciach metodologicznych, problematyka kultury w refleksji humanistycznej, naukowe i potoczne rozumienie kultury, szerokie i wąskie rozumienie kultury; kultura a natura, kultura i cywilizacja, przemiany kultury i tradycja w kulturze; aspekty i formy kultury, kultura materialna i niematerialna, kultura wysoka i popularna, kultura alternatywna; wielokulturowość i przenikanie kultur; wzory i kody kultury; człowiek wobec kultury i jednostka w kulturze (oralność, cyrograficzność, wizualność, audialność, audiowizualność), społeczne aspekty kultury; antropologiczna koncepcje kultury i jej kategorie: przestrzeń, czas, ciało; systemy wyobrażeń o świecie, myślenie „pierwotne”, mity, symbole, tabu i in.; napięcia kulturowe: tradycja – nowoczesność i ponowoczesność, kultura narodowa i wielokulturowość, dionizyjskość i apollińskość kultury, sacrum i profanum; kultura a władza, polityka, ekonomia; najważniejsze tendencje, nurty i zjawiska kulturowe na przestrzeni wieków. Antropologiczne i socjologiczne kontekstu odbioru dźwięku, obrazu, przekazu audiowizualnego, cyfrowego, wirtualnego, kultura sceniczna, telewizyjna, cyberkultura. Tradycja i współczesność kultury europejskiej, prezentacja i charakterystyka poszczególnych epok: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
- definiuje pojęcie kultury w odniesieniu do różnych ujęć badawczych, w relacji do natury, techniki i masowości;
- rozpoznaje i wyjaśnia istniejące w kulturze napięcia;
- rozpoznaje w wybranych tekstach kultury najważniejsze tendencje kulturowe;
- zna i potrafi wyjaśnić najważniejsze kierunki badań kulturoznawczych;
- analizuje i interpretuje wybrane zjawiska kulturowe typowe dla danego okresu kulturowego;
- analizuje i interpretuje wybrane zjawiska kulturowe z wykorzystaniem kategorii antropologicznych;
- wymienia znaki kultury europejskiej;
- wyjaśnia i ilustruje relacje między kulturą a mechanizmami społecznymi tj. władza, polityka, ekonomia, media;
- ma podstawową wiedzę na temat dorobku kulturowego ludzkości;
- ma świadomość przynależności kulturowej, wykazuje się szacunkiem wobec odmienności kulturowej;
- przeprowadza samodzielnie analizę i interpretację wybranego przez siebie zjawiska kulturowego;
- tworzy prezentację lub pisze pracę, wykorzystując do omówienia zagadnień podstawowe ujęcia teoretyczne;
Kryteria oceniania
przedmiot zaliczany jest na podstawie kolokwium , sprawdzającego znajomość podstawowych definicji kulturowych i umiejętność operowania nimi przy omawianiu typowych zjawisk kulturowych oraz obejmuje wiedzę z zakresu historii kultury: kultura Grecji i Rzymu, Bizancjum, romanizm, gotyk, renesans, barok, XVIII wiek, XIX wiek, XX wiek; oraz wiedzę obejmującą problematykę antropologii widowiskowości, języka, widzialności, audialności, audiowizualności, wirtualności.
Literatura
E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego, w: Antropologia widowisk, Warszawa 2005, s.47-60, Godzic: Kino - świat w obiektywie kamery, w: Media audiowizualne, Warszawa 2010; Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybrane teksty), J. Torowska, Edukacja na rzecz dziedzictwa kulturowego: aspekty teoretyczne i praktyczne, Kraków 2008; A. Włodarczyk – Kulak, M. Kulak, Zarys wiedzy o kulturze, Bielsko – Biała 2003.
W cyklu 2023:
E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia |
W cyklu 2024:
E. Baldwin, B. Longhurst, S. Mccracken, M. Ogborn, G. Smith, Wstęp do kulturoznawstwa, Poznań 2007; Antropologia Kultury - Zagadnienia i wybór tekstów, red. A.Mencwel, Warszawa 2001 (wybrane teksty); Encyklopedia Kultury Polskiej XX wieku, red. A. Kłoskowska, Wiedza o Kulturze, Wrocław 1991 (wybrane teksty); D.Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998; Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M.Szpakowska, Warszawa 2008 (wybrane teksty); C.Levi-Strauss, Kultura i język, w: Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Warszawa 2003, s.21-24; M.Hopfinger, Doświadczenia audiowizualne: o mediach w kulturze współczesnej, Warszawa 2003; E.Goffman, Człowiek w teatrze życia |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: