Praca w środowisku zróżnicowanym kulturowo 380-RS1-2XJJI
W ramach zajęć zostaną podjęte następujące tematy:
1. Istota poznawania odmiennych kultur.
2. Różnice kulturowe a praca z osobami odmiennymi kulturowo.
3. Postawy wobec odmienności.
4. Integracja i proces akulturacji migrantów (w tym uchodźców).
5. Fotografia partycypacyjna (photovoice) w pracy z osobami odmiennymi kulturowo.
6. Wybrane zagadnienia z zakresu projektowania działań edukacyjnych w środowisku zróżnicowanym kulturowo.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach.
- Student ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej.
- Student potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
- Student docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych.
Kryteria oceniania
- Aktywność (na każdych zajęciach można uzyskać maksymalnie 2 p.).
- Obecność na zajęciach (za każdą obecność na zajęciach można zdobyć 1 p.).
- Prezentacja (maksymalna liczba punktów do uzyskania za prezentację wynosi 10 p).
Literatura
P. J. Bednarski (hasło: enkulturacja), M. Ziółkowski (hasło: kompetencja kulturowa), w: Słownik etnologiczny. Terminy ogólne, red. Z. Staszczak, Warszawa – Poznań 1987, s. 75–77, 172–174.
W. B. Gudykunst, Y. Y. Kim, Komunikowanie się z obcymi: spojrzenie na komunikacje międzykulturową; w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, red. J. Stewart, Warszawa 2005, s. 497–498.
M. Szopski, Komunikowanie międzykulturowe, Warszawa 2005, s. 6–17, 71–73.
S. Magala, Kompetencje międzykulturowe, Warszawa 2011, Oficyna Wolters Kluwer Business, s. 48.
G. Hofstede, Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, tł. M. Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2000.
A. Młynarczuk-Sokołowska, A. Kożyczkowska, Kulturowe konteksty dzieciństwa. Szkice antropologiczno-pedagogiczne, Gdańsk 2018.
G. Böhner, M. Wänke, Postawy i zmiana postaw, Gdańsk 2004, s. 15–27.
Z. Bokszański, Stereotypy a kultura, Wrocław 1997
C.N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk 1999, s.11–36.
Młodzież na rzecz Różnorodności. Praktyczny przewodnik dla młodych ludzi po różnorodności, prawach człowieka i uczestnictwie, Warszawa 2008, s.13–22.
H. Grzymała-Moszczyńska, Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, Kraków 2000.
A. Ostaszewska, Photovoice and participatory method of empowering-photovoice, “Tiltai” 2018, 2.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: