Podstawy treningu interpersonalnego 380-RS1-3GOE
Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Studia stacjonarne
Język przedmiotu Język polski
Rodzaj przedmiotu Specjalnościowy
Rok studiów /semestr III rok I stopnia/ semestr piąty / zimowy
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Znajomość zagadnień z następujących obszarów: pedagogika resocjalizacyjna, pedagogika społeczna, socjologia ogólna, psychologia
ogólna.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć Ćwiczenia - 30
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach – 30 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 20 godzin
Razem: 50 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie projektu – 25 godzin
Razem: 25 godzin
OGÓŁEM: 75 godzin
Wskaźniki ilościowe: 75 godzin : 25 godzin (1ECTS)= 3 ECTS
W cyklu 2022:
Trening interpersonalny polega na wykorzystywaniu rozmaitych działań w interakcji z innymi ludźmi, uzyskiwaniu osobistych doświadczeń, które towarzyszą wskazanym działaniom, a także na opracowaniu poznawczym tych osobowych, subiektywnych doświadczeń. Cały ten proces odbywa się w atmosferze życzliwości, bezpieczeństwa, przy wsparciu trenera, co umożliwia stymulację pewnych doświadczeń emocjonalnych uczestników. |
W cyklu 2023:
Trening interpersonalny polega na wykorzystywaniu rozmaitych działań w interakcji z innymi ludźmi, uzyskiwaniu osobistych doświadczeń, które towarzyszą wskazanym działaniom, a także na opracowaniu poznawczym tych osobowych, subiektywnych doświadczeń. Cały ten proces odbywa się w atmosferze życzliwości, bezpieczeństwa, przy wsparciu trenera, co umożliwia stymulację pewnych doświadczeń emocjonalnych uczestników. |
W cyklu 2024:
Trening interpersonalny polega na wykorzystywaniu rozmaitych działań w interakcji z innymi ludźmi, uzyskiwaniu osobistych doświadczeń, które towarzyszą wskazanym działaniom, a także na opracowaniu poznawczym tych osobowych, subiektywnych doświadczeń. Cały ten proces odbywa się w atmosferze życzliwości, bezpieczeństwa, przy wsparciu trenera, co umożliwia stymulację pewnych doświadczeń emocjonalnych uczestników. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
W cyklu 2024: mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
1. Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń, kompetencji interpersonalnych istotnych z perspektywy przyszłej pracy związanej z planowaniem i realizowaniem oddziaływań resocjalizacyjnych K_W08
2. Student ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju K_W18
3. Student ma rozwinięte umiejętności, kompetencje interpersonalne, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów K_U07
4. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności korekcyjno - naprawczej, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań resocjalizacyjnych K_U12
5. Student ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej w swojej działalności resocjalizacyjne K_K04
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne: podające, problemowe, eksponujące, praktyczne; m.in. praca w grupach, praca w parach, ćwiczenia indywidualne, dyskusja, ćwiczenia dramowe, elementy wykładu, pogadanka, gra dydaktyczna.
Zaliczenie na ocenę.
Forma zaliczenia ćwiczeń: obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz przygotowanie własnego projektu zajęć (realizacja fragementu treningu podczas zajęć stacjonarnych).
Literatura
Colman A. M., Słownik Psychologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Jedliński K., Trening interpersonalny, Wydawnictwo W.A.B, Warszawa 2008 lub 2011.
Mellibruda J., Ja – Ty – My. Psychologiczne możliwości ulepszania kontaktów międzyludzkich. Nasza Księgarnia, Warszawa 1986.
Zaborowski Z., Trening interpersonalny. Podstawy teoretyczne – procesy - techniki, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 1997.
Egan, G., Twarzą w twarz: Uczestnictwo w grupowym treningu psychologicznym i rozwój interpersonalny, Zysk i S-ka, Poznań 2001.
Johnson S, Umiejętności interpersonalne samorealizacja, J.Santorski & Spółka Warszawa 1998.
Zaborowski Z, Trening interpersonalny, Ossolineum, Wrocław 1985.
Literatura uzupełniająca:
Praszkier R., Różycki A., Bliskie spotkania; rzecz o treningu grupowym, Warszawa 1983
Baer U., Gry dyskusyjne, Wydawnictwo Klanza, Lublin 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: