Współczesne problemy młodzieży 380-RS1-3XJJB
Istotą przedmiotu jest refleksja nad młodzieżą, postrzeganą w trzech wymiarach: osób doświadczających procesu pubertacji (generującego konsekwencje w relacjach interpersonalnych z rodziną czy rówieśnikami), grupy społecznej ograniczonej pod względem uprawnień i możliwości ekspresji a także pokolenia, rozumianego jako wspólnota osób, których dzieciństwo i młodość kształtowane są w specyficznym momencie historii, determinującej generacyjny etos.
Punktem wyjścia będą trzy dominujące narracje w studiach nad młodzieżą, związane z dostosowywaniem adolescentów do norm i reguł współżycia społecznego, podejścia rozumiejącego, generowanego przez socjokulturowe determinanty związane z rytuałami przejścia oraz ich pochodnymi a także koncepcją pozytywnego rozwoju młodzieży, zgodnie z którą istota adolescencyjnych doświadczeń jest kształtowana nie tylko przez minimalizację czynników rozwoju, ale także przez wzmacnianie czynników chroniących.
Specyfika analiz sprowadzać się będzie do wymiarów: indywidualnego, grupowego i pokoleniowego.
Poza próbą refleksji nad istotą doświadczania adolescencji szczególna uwaga zostanie poświęcona współczesnym wyzwaniom i problemom, z jakim zmagają się młodzi ludzie.
W cyklu 2022:
Istotą przedmiotu jest refleksja nad młodzieżą, postrzeganą w trzech wymiarach: osób doświadczających procesu pubertacji (generującego konsekwencje w relacjach interpersonalnych z rodziną czy rówieśnikami), grupy społecznej ograniczonej pod względem uprawnień i możliwości ekspresji a także pokolenia, rozumianego jako wspólnota osób, których dzieciństwo i młodość kształtowane są w specyficznym momencie historii, determinującej generacyjny etos. Punktem wyjścia będą trzy dominujące narracje w studiach nad młodzieżą, związane z dostosowywaniem adolescentów do norm i reguł współżycia społecznego, podejścia rozumiejącego, generowanego przez socjokulturowe determinanty związane z rytuałami przejścia oraz ich pochodnymi a także koncepcją pozytywnego rozwoju młodzieży, zgodnie z którą istota adolescencyjnych doświadczeń jest kształtowana nie tylko przez minimalizację czynników rozwoju, ale także przez wzmacnianie czynników chroniących. Specyfika analiz sprowadzać się będzie do wymiarów: indywidualnego, grupowego i pokoleniowego. Poza próbą refleksji nad istotą doświadczania adolescencji szczególna uwaga zostanie poświęcona współczesnym wyzwaniom i problemom, z jakim zmagają się młodzi ludzie. |
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych (KA6_WG1).
2. Student zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów (KA6_WK2).
3. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej (KA6_UW1).
4. Student odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne (KA6_KO4).
Kryteria oceniania
Egzamin w formie pisemnej na zaliczenie wykładów.
Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w sposób ciągły na podstawie punktacji cząstkowej zgromadzonej przez studenta w trakcie: 1) realizacji zadań poprzez pracę indywidualną i zespołową, 2) oceny z grupowego projektu oraz 3) obecności i aktywności studenta na zajęciach.
Obecność studenta na ćwiczeniach obowiązkowa; zaliczenie ćwiczeń jest niezbędnym warunkiem dopuszczenia do egzaminu.
Opanowanie przez studenta wymaganego zakresu wiedzy i nabycie określonych umiejętności wskazanych w efektach uczenia się.
Literatura
Literatura podstawowa:
Jarczyńska, J. (2022). Tożsamość młodzieży w świecie mediów cyfrowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.
Wawro, F. W (2007). Problemy współczesnej młodzieży w ujęciu nauk społecznych. Lublin: Wydawnictwo KUL..
Ziółkowska, B., Wycisk, J. (2021). Autodestruktywność dzieci i młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Hołyst, B. (2022). Zapobieganie samobójstwom, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Burnos, A., Katra, G., Pisula, E. (red.) (2021).Wybrane problemy psychologiczne współczesnej szkoły. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Wąsowicz, G., Styśko - Kunkowska, M. (2015). Młodzież w Internecie. Zagrożenie uzależnieniem. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Wilczyńska, A. (2015). Młodzież na biegunach życia społecznego. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Mariański, J. (2021). Sens życia w świadomości młodzieży polskiej – analiza socjopedeagogiczna. Chowanna 1-25.
Literatura uzupełniająca:
Szlassa, S. , Matusz, K. (2021). O niektórych lękach dzieci i nastolatków. Gdynia: Grupa Centrum.
Gołota, M. (2022). Żyletkę zawsze noszę przy sobie. Poznań: Wyd. Filia.
Carr, A. (2004). Depresje i próby samobójcze wśród młodzieży, Gdańsk.
Gardian, R. (2010).Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej, Kraków.
Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2002). Psychologia rozwojowa człowieka, T.III, Warszawa.
Jablow, M. (2000). Na bakier z jedzeniem: anoreksja, bulimia, otyłość, Gdańsk.
Nowak, A., Wysocka, E. (2001). Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie: elementy patologii społecznych i kryminologii, Katowice.
Wysocka, E. (2009). Doświadczanie życia w młodości: problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Katowice.
Cierpiałowska, L. (red.) (2006).Oblicza współczesnych uzależnień. Poznań.
Dambach E.K (2003).Mobbing w szkole: jak zapobiegać przemocy grupowej, Gdańsk.
Ginowicz, H. (2004). Hazardzista u psychoterapeuty – problem czy wyzwanie?, „Świat Problemów” 2004, 3.
Jarosz, M. (2004). Samobójstwa: ucieczka przegranych. Warszawa..
Kijaczko, S. (red.) (2003). Samobójstwo: specyfika problemu, horyzonty badawcze. Opole.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: Jarczyńska, J. (2022). Tożsamość młodzieży w świecie mediów cyfrowych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: