Dziedzictwo kulturowe regionu 380-RS2-1XGLI
Studenci poznają najważniejsze definicje i terminologię zagadnienia dziedzictwa kulturowego, poruszona zostanie problematyka ochrony i kształtowania krajobrazu kulturowego, ochrony miast historycznych, prawne aspekty ochrony zabytków w Polsce jak również rolę muzeów w nowocześnie pojętej ochronie zabytków. Przedstawiona zostanie idea Listy Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Ochrona dziedzictwa kulturowego jako podstawa rozwoju i upowszechniania kultury, a także jako potencjał regionu podlaskiego.
Dobra ruchome i nieruchome Podlasia
Budowle użyteczności publicznej.
Zabytki architektury świeckiej w Białymstoku i na Podlasiu. Architektura drewniana Podlasia. Kraina otwartych okiennic. Kościoły, klasztory, najpiękniejsze sanktuaria na Podlasiu. Cerkiew na Podlasiu. Meczety w Kruszynianach, Bohonikach, niedokończona budowa w Białymstoku. Kultura żydowska , Tykocin, Krynki, Ciechanowiec. Muzea i Galerie sztuki na Podlasiu. Teatry, Opera I Filharmonia w Białymstoku. Znani aktorzy, muzycy, kompozytorzy, artyści plastycy, fotograficy z Podlasia.
Parki Narodowe na Podlasiu. Rekreacja na Podlasiu. Literatura i literaci Podlasia.
Miejscowości Podlasia, które warto odwiedzić.
Zabytki dziedzictwa przemysłowego, będące dokumentacją rozwoju techniki
Prawne i administracyjne aspekty ochrony dziedzictwa
Szlaki dziedzictwa Podlasia
Szlaki techniki
Wielokulturowość a dziedzictwo
Zakres dziedzinowy: zarządzanie, zabytkoznawstwo, architektura krajobrazu, muzeologia.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student:
- zna system prawny ochrony dziedzictwa kulturowego i dóbr kultury
- ma podstawową wiedzę z zakresu regionów etnograficznych na Podlasiu
- potrafi poddać krytycznej analizie informacje pochodzące z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie samodzielne wnioski
- potrafi poddać krytycznej obserwacji organizacje kultury i organizacje medialne oraz wyciągać z niej wnioski
- umie samodzielnie zdobywać wiedzę oraz rozwijać umiejętności badawcze
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób
- aktywnie uczestniczy w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
- systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym, interesuje się bieżącymi wydarzeniami artystyczno-kulturalnymi oraz nowymi zjawiskami w sztuce
- potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
Kryteria oceniania
zaliczenie : przygotowanie prezentacji
Literatura
Gaweł Ł. Pokojska W., Pudełko A. (red), Ochrona i zarządzanie dziedzictwem kulturowym, Kraków 2016.
Gutowska K. [red.], Problemy zarządzania dziedzictwem kulturowym, Warszawa 2000.
Gardocka T., Sobczak J. [red.], Prawna ochrona zabytków, Toruń 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: