Klinika resocjalizacyjna w placówce izolacyjnej 380-RS2-2XJLB
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
KP7_WG5 ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalizacji pedagogiki (w szczególności w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej), obejmującą terminologię, teorię i metodykę;
KP7_WK3 ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach;
KP7_WK5 ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących;
KP7_WK7 ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej, resocjalizacyjnej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach;
KP7_UW2 potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, resocjalizacyjnych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych;
KP7_UK1 potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych;
KP7_UU1 potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych;
KP7_KK4 utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych ze szczególnym uwzględnieniem obszaru resocjalizacji, profilaktyki i readaptacji społecznej;
KP7_KO2 odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.
Kryteria oceniania
Metody: ćwiczenia indywidualne, praca w grupach, elementy wykładu, dyskusja, warsztaty na terenie jednostki penitencjarnej.
Kryteria oceniania:
- zaliczenie na ocenę
- obecność i aktywność
- przygotowanie projektu w grupach
Literatura
Literatura:
1. Ambrozik W., Stępniak P. „Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej”, Poznań-Kalisz-Warszawa 2004.
2. Bartkowicz Z., Węgliński A. „Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje”, Lublin 2008.
3. Goffman E., „Charakterystyka instytucji totalnych” [w:] „Elementy teorii socjologicznych”, red. Derczyński W., Jasińska – Kania A., Szacki J., Warszawa 1975.
4. Kanarek-Lizik D., „Adaptacja skazanych do warunków więziennych w Polsce”, Włocławek 2017.
5. Konopczyński M., Kryzys resocjalizacji czy(li) sukces działań pozornych, Warszawa 2013.
6. Konopczyński M., „Metody twórczej resocjalizacji. Teoria i praktyka wychowawcza”, Warszawa 2007.
7. Konopczyński M., „Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę działań kreujących”, Kraków 2014.
8. Kozaczuk F., „Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych”, Rzeszów 2008.
9. Machel H., „Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno-pedagogiczne”, Kraków 2006.
10. Machel H., „Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna”, Gdańsk 2003.
11. Machel H., „Wykonywanie kary pozbawienia wolności w Polsce - w poszukiwaniu skuteczności”, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2006.
12. Marczak M., „Resocjalizacyjne programy penitencjarne realizowane przez służbę więzienną w Polsce”, Kraków 2013.
13. Opora R., „Efektywność oddziaływań resocjalizacyjnych”, Warszawa 2015.
14. Pytka L., „Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne”, Warszawa 2008.
15. Urban B., Stanik J.M., „Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna”, t. I,II, Warszawa 2006.
Przepisy:
1. Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy.
2. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobów prowadzenia oddziaływań penitencjarnych w zakładach karnych i aresztach śledczych.
3. Zarządzenie nr 19/16 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych i terapeutycznych oraz oddziałów terapeutycznych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: