Wybrane zagadnienia z socjologii edukacji dziecka 380-RS5-1IAJ
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: status przedmiotu - kierunkowy (M_3) przygotowanie merytoryczne (M_3.1)
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych, dyscyplina: pedagogika
Rok studiów/semestr: I rok studia jednolite magisterskie
Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: konsultacje, projekty, wykłady, praca w grupach, case study
Punkty ETCS: 2 punkty
Bilans nakładu pracy studenta:
Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w wykładach – 15 godzin
Udział w ćwiczeniach – 10 godzin
Konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 godzin
Razem: 30 godzin
Samodzielna praca studenta:
Przygotowanie do zajęć, kolokwium, egzaminu – 30 godzin
Razem: 30 godzin
Łącznie: 60 godzin
Wskaźniki ilościowe:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 godzin - 1 punkt ETCS
o charakterze praktycznym: 30 godzin - 1 punkt ETCS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG1: Posiada pogłębioną wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów prawidłowego i zaburzonego rozwoju oraz procesów socjalizacji, wychowania i nauczania-uczenia się
KA7_WG5: Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji, terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów
KA7_WG7: Posiada pogłębioną wiedzę dotyczącą współczesnych podejść do problemów osób z niepełnosprawnością, przewlekle chorych, nieprzystosowanych społecznie (podmiotowość autonomia, samostanowienie, jakość życia) i wynikających z nich implikacji społecznych i edukacyjnych (edukacja włączająca, integracyjna, specjalna)
KA7_UW2: Potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne –ukazujące ich powiązanie z rożnymi obszarami pedagogiki specjalnej i innych nauk społecznych oraz humanistycznych i medycznych
KA7_UO7: Potrafi pracować w zespole (pełniąc różne role),podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z innymi nauczycielami, specjalistami i rodzicami uczniów
KA7_KK1: Jest wrażliwy na problemy z obszaru pedagogiki specjalnej, wykazuje gotowość do konstruktywnego komunikowania się i współpracy z otoczeniem, do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach społecznych realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne oraz ukierunkowane na promowanie włączenia społecznego
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie
Literatura
Literatura podstawowa:
Hołyst B., Zagrożenia ładu społecznego, t. 1, PWN, Warszawa 2013
Karkowska M, Socjologia wychowania wybrane elementy. Mechanizmy socjalizacji i edukacja szkolna. Łódź 2010
Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010
Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005
Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993
Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011
Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2004
Szymański M.J., Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Impuls, Kraków 2013
Woźniak R. B., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998
Zemło M., Nowa socjologia edukacji, Białystok 1996
Znaniecki, Społeczeństwo i wychowanie. Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973.
Literatura uzupełniająca:
Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 1997
Bokszański Z., Piotrowski A., Ziółkowski M., Socjologia języka, Warszawa 1977
Chałasiński J., Społeczeństwo i wychowanie, Warszawa 1948
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995
Marshall Gordon (red.) Słownik socjologii i nauk społecznych, Warszawa 2006
Mielecka H., (red.) Socjologia wychowania. Wybór tekstów, Kielce 2000
Sztompka P., Socjologia, Kraków 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: