Podstawy andragogiki i geragogiki specjalnej 380-RS5-1IAO
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - przedmiot obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne
Rok studiów/semestr - rok 1, studia 5-letnie magisterskie, Kierunek Pedagogika specjalna, semestr II
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - wiedza ogólna z zakresu andragogiki, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii ogólnej, psychologii rozwojowej, podstawowych problemów społecznych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - wykład 15 godzin; ćwiczenia 15 godzin
Metody dydaktyczne
Wykład: wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, konsultacje
Ćwiczenia: dyskusja prowadzona podczas zajęć przez nauczyciela, praca w grupach (do jej wykonania potrzebna jest znajomość tekstów zadanych do przygotowania na dane zajęcia), analiza wybranych fragmentów pozycji z literatury podstawowej, praca indywidualna, burza mózgów, debata, wykonywanie mapy myśli, prezentacja multimedialna, konsultacje indywidualne.
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta - obecność na wykładach 15h, ćwiczeniach 15h, konsultacjach 10h - 1,5 pkt. ECTS; przygotowanie do
zajęć i zaliczenia 30h - 1,5 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami
a) wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (w tym prowadzone zajęcia i konsultacje, w czasie których student może
przedyskutować nurtujące go kwestie) - 35h - 2 pkt. ECTS
b) o charakterze praktycznym - 30h - 1 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG2: Zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów.
KA7_WG4: Zna i rozumie zakresy pedagogiki specjalnej.
KA7_UW1 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
KA7_UW2: potrafi rozpoznawać i interpretować zjawiska społeczne, ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu
KA7_UK1: Potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji
KA7_KK1: Jest gotów do posługiwania się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi w działalności zawodowej, kierując się szacunkiem dla każdego człowieka
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładów na ocenę następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z testu obejmującego treści wykładów (min. 50% punktów).
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia wykładów jest pozytywne zaliczenie ćwiczeń (minimum ocena 3,0).
Możliwość ustalenia indywidualnej formy zaliczenia (np. możliwość wyboru formy zaliczenia
materiału - pisemnej lub ustnej) uwzględniające potrzeby i możliwości studenta w zależności od doświadczanej niepełnosprawności.
Literatura
Domagała-Zyśk E. (2015). Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu. (w:) M. Nowak, E. Stoch, B. Borowska (red.) Z problematyki teatrologii i pedagogiki. Lublin: Wydawnictwo KUL, s. 553-568
Domagała-Zyśk E. (2021). Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej .Strategie i rekomendacje. (w:) E. Domagała-Zyśk, A. Borowicz, R. Kołodziejczyk, K. Martynowska (red.) Oblicza Życia. Księga Jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli, Wydawnictwo Episteme, Lublin, 858-870
Dykcik W. (red.), (1996), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Eruditus, Poznań
Dykcik W., Kossakowski Cz., Kuczyńska-Kwapisz J. (red.), (2002), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. WN PTP, Olsztyn-Poznań-Wrocław
Gryżałowska G. (2004), Integracja społeczna osób niepełnosprawnych, Warszawa.
Gustavsson A., Zakrzewska-Manterys E. (red.), (1997), Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Wyd. „Żak”, Warszawa
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2001), Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2, Warszawa.
Juraś–Krawczyk B. (2007), Wybrane obszary badawcze andragogiki, Łódź.
Kilian M. (2009), Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, [w:], M. Dycht, L. Marszałek, Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa, s.316-341
Kowalski K. Włącznik. Projektowanie bez barier. Fundacja INTEGRACJA. Publikacja bezpłatna. Wersja elektroniczna do pobrania na stronie www.integracja.org/wlacznik
Ostrowska A., Sikorska J. (1996), Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji. Wyd. IFiS PAN, Warszawa
Pańczyk J. (1995), Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, Warszawa
Pilecki J., Olszewski S. (red.), (1999), Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych. Oficyna Wydawnicza TEST, Kraków
Polak Z., Bartkowicz Z. (red.), (2004), Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji Wyd. UMCS, Lublin
Rzedzicka K., Kobylańska A. (red.), (2003), Dorosłość niepełnosprawność, czas współczesny. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Sajdak, A. (2013). Paradygmaty kształcenia studenta i wspierania rozwoju nauczycieli akademickich.Teoretyczne podstawy dydaktyki akademickiej. Kraków: Impuls.
Stochmiałek J. (red.), (1998), Pedagogika wobec kryzysów życiowych. Wyd. ITE, Warszawa–Radom
Szczepankowska B., Ostrowska A. (red.) (1998), Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym, Warszawa.
Szczepankowska B., Mikulski J. (red.), (1999), Osoby niepełnosprawne w środowisku lokalnym. Wyrównywanie szans. Warszawa
Zych A.A., Kaleta-Witusiak M., (2005), Geragogika specjalna – moralnym obowiązkiem naszych czasów, [w:] „Nasze Forum. Kwartalnik Pedagogiczno-Terapeutyczny”, 3-4 (19-20), 2005, s. 72-80
UDL: The UDL Guidelines (cast.org)
CAST: About Universal Design for Learning
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: