Technologie informacyjno-komunikacyjne 380-RS5-1IAT
Rok studiów /semestr
I rok / I semestr
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
Podstawowa znajomość obsługi komputera i Pakietu MS OFFICE 2007-2019 lub LibreOffice / OpenOffice
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
30 godzin (laboratoria) – zajęcia w pracowni komputerowej
Założenia i cele przedmiotu
Uczestnik po ukończeniu przedmiotu :
• świadomie posługuje się komputerem w społeczeństwie informacyjnym, zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze i tworzeniu komunikatów medialnych;
• zna szanse i zagrożenia związane z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie wychowania, edukacji i samokształcenia;
• potrafi praktycznie i efektywnie wykorzystać wybrane oprogramowanie komputerowe w ramach korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji (np. opracowywanie dokumentu zgodnie z zasadami edycji tekstu, wykorzystywanie arkusza kalkulacyjnego do obliczeń i graficznej prezentacji danych liczbowych, przygotowywania efektywnych prezentacji multimedialnych, przetwarzania obrazu, tekstu i dźwięku);
• zna metodykę prowadzenia zajęć przy użyciu najnowszych technologii informacyjno-komunikacyjnych wspomagających proces uczenia się uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
• potrafi wykorzystać technologię informacyjną w procesie dydaktycznym tworząc scenariusze zajęć, przygotowując materiały edukacyjne oraz realizując inne zadania kulturalne i społeczne dostosowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
• wykorzystuje komputer do projektowania, planowania i samodzielnego opracowania zagadnień;
• potrafi wyszukiwać i weryfikować treści w Internecie, a także wykorzystywać znajdujące się w nim zasoby do zwiększania efektywności pracy osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu
pogadanka, dyskusja, praca online, ćwiczenia laboratoryjne, pokaz, projekt;
Zaliczenie na ocenę (sprawdzenie praktycznych umiejętności posługiwania się ICT)
Punkty ECTS - 3,00
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w laboratoriach - 30h;
Przygotowanie się do zajęć - 15h;
Konsultacje - 10h;
Przygotowanie do zaliczeń cząstkowych i końcowego - 20h.
Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40h
o charakterze praktycznym 65h
W cyklu 2022:
Rok studiów /semestr |
W cyklu 2023:
Rok studiów /semestr |
W cyklu 2024:
Rok studiów /semestr |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Umiejętności:
KA7_UU2 - samodzielne rozwija wiedzę oraz umiejętności pedagogiczne z wykorzystaniem różnych źródeł, w tym obcojęzycznych, i technologii;
Kompetencje społeczne:
KA7_KO2 - komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne;
KA7_KR1 - działa na rzecz poprawy jakości działania przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty wykorzystując technologię informacyjno-komunikacyjną
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę przy minimum 80% obecności na zajęciach. Student ponadwymiarowe nieobecności odpracowuje na konsultacjach. Ocena końcowa jest wyliczana na podstawie średniej uzyskanej z wszystkich zaliczeń zadań praktycznych realizowanych podczas zajęć, przy czym do uzyskania przez studenta zaliczenia przedmiotu wymaganych jest zdobycie minimum 51% ogólnej liczby punktów.
Literatura
Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników, [w:] Łukasz J. (red.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006.
Cendrowska D., Zrób to lepiej! O sztuce komputerowego składania tekstu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
Cox J., Microsoft Word 2010. Krok po kroku, Wydawnictwo RM, Gliwice 2012.
Dec Z., Konieczny R., ABC komputera, Wydawca Edition, Kraków 2007.
Frye C., Microsoft Excel 2010 krok po kroku, Wydawnictwo RM, Gliwice 2012.
Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
Juszczy S., Edukacja i rewalidacja osób niepełnosprawnych wspomagana technologią informacyjną, „Chowanna” 1, 2004, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Chowanna/Chowanna-r2004-t1/Chowanna-r2004-t1-s115-130/Chowanna-r2004-t1-s115-130.pdf
Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010.
Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005.
Murray K., Microsoft Word 2010 PL. Praktyczne podejście, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2011.
Siemieniecki B., Komputer w pedagogice specjalnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.
Sokół M., Sokół R., Internet. Jak surfować bezpiecznie, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.
Wróblewski P., MS Office 2007 PL w biurze i nie tylko, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2007.
Zimek R., PowerPoint 2010 PL. Ilustrowany przewodnik, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.
Eduportal - http://eduportal.uwb.edu.pl
Microsoft - http://www.microsoft.com/
ECDL - https://centrum.kiss.pl/egzaminy_probne.html
Excel - https://excelszkolenie.pl/2016/index_2016eng.htm
Office - http://office.info.pl
W cyklu 2022:
Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników, [w:] Łukasz J. (red.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. |
W cyklu 2023:
Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników, [w:] Łukasz J. (red.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. |
W cyklu 2024:
Batorski, D., Korzystanie z Internetu – przemiany i konsekwencje dla użytkowników, [w:] Łukasz J. (red.). Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: