Praktyka - Klinika metodyczna cz.2 380-RS5-2IAU
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności z działaniami edukacyjnymi, terapeutycznymi i opiekuńczowychowawczymi, organizacją pracy, zakresem zadań pracowników,
a także ze środowiskiem, w jakim działa dana placówka.
2. Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy.
3. Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w danej placówce.
4. Poznanie warsztatu pracy nauczyciela pedagoga specjalnego.
5. Zapoznanie się z zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
6. Prowadzenie obserwacji funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi podczas różnych aktywności, dokonywanie analizy i interpretacji
zaobserwowanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych.
7. Obserwacja oraz asystentura podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, poznanie różnych form i metod pracy.
8. Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, efektywnego zarządzania czasem,
sumienności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania.
9. Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w organizacji, współpracy
z innymi specjalistami, pracy w zespole.
10. Realizacja innych zadań wyżej nie wymienionych a wynikających ze specyfiki pracy instytucji.
W cyklu 2022:
1. Zapoznanie się ze specyfiką pracy placówki, w której praktyka jest odbywana, w szczególności z działaniami edukacyjnymi, terapeutycznymi i opiekuńczowychowawczymi, organizacją pracy, zakresem zadań pracowników, a także ze środowiskiem, w jakim działa dana placówka. 2. Poznanie funkcjonowania struktury organizacyjnej, zasad organizacji pracy i podziału kompetencji, procedur, procesu planowania pracy. 3. Zapoznanie się z dokumentacją obowiązującą w danej placówce. 4. Poznanie warsztatu pracy nauczyciela pedagoga specjalnego. 5. Zapoznanie się z zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią. 6. Prowadzenie obserwacji funkcjonowania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi podczas różnych aktywności, dokonywanie analizy i interpretacji zaobserwowanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych. 7. Obserwacja oraz asystentura podczas zajęć edukacyjnych i terapeutycznych, poznanie różnych form i metod pracy. 8. Doskonalenie umiejętności organizacji pracy własnej, efektywnego zarządzania czasem, sumienności oraz odpowiedzialności za powierzone zadania. 9. Kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się w organizacji, współpracy z innymi specjalistami, pracy w zespole. 10. Realizacja innych zadań wyżej nie wymienionych a wynikających ze specyfiki pracy instytucji. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG4 Posiada uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującą ich teorię i praktykę.
KA7_WG9 Posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu organizacji i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć i integracyjnym, w szczególności modeli współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami specjalistami i rodzicami oraz modeli indywidualizacji lekcji, efektywnych strategii nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
KA7_UW1 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
KA7_UO1 Posiada umiejętność pogłębionego diagnozowania specjalnych potrzeb w oparciu o model biopsychospołeczny, oceniania złożonych sytuacji rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych oraz projektowania i przeprowadzania zajęć z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb wychowanków.
KA7_KO2 Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego.
KA7_KR1 Ma świadomość znaczenia profesjonalizmu w swojej pracy, ma przekonanie o potrzebie refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, wykazuje cechy refleksyjnego praktyka.
Kryteria oceniania
Zaliczenie praktyki przez Opiekuna praktyki z ramienia Uczelni następuje na podstawie:
1. Przedłożenia przez studenta potwierdzenia dyrektora placówki o terminie realizacji praktyki (pieczątka i podpis w dzienniczku praktyk).
2. Przedstawieniu, w formie pisemnej, pozytywnej opinii i oceny zrealizowanej praktyki w stopniu (skala 2-5) wydanej przez Opiekuna praktyki z ramienia
Organizatora praktyki,zawierającej spostrzeżenia dotyczące: postawy, wiedzy, poziomu zaangażowania w wykonywaną pracę, punktualności oraz merytorycznego przygotowania studenta.
3. Terminowego przedstawienia przez studenta wymaganej dokumentacji – rzetelnie uzupełnionego dzienniczka praktyk, opinii i oceny opiekuna z ramienia
Organizatora praktyk i ewentualnej pisemnej opinii studenta na temat przebytej praktyki.
Literatura
- Regulamin placówki w której odbywane są praktyki
- inne dokumenty regulujące funkcjonowanie placówki - miejsca odbywania praktyk
W cyklu 2022:
- Regulamin placówki w której odbywane są praktyki - inne dokumenty regulujące funkcjonowanie placówki - miejsca odbywania praktyk |
W cyklu 2023:
- Regulamin placówki w której odbywane są praktyki - inne dokumenty regulujące funkcjonowanie placówki - miejsca odbywania praktyk |
W cyklu 2024:
- Regulamin placówki w której odbywane są praktyki - inne dokumenty regulujące funkcjonowanie placówki - miejsca odbywania praktyk |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: