Podstawy komunikacji społecznej w edukacji 380-RS5-2ICN
Przedmiot podejmuje zagadnienia definiowania przedmiotu w perspektywie różnych ujęć teoretycznych, omawia funkcje komunikowania społecznego, analizuje teorie komunikacji.
W cyklu 2022:
Komunikacja społeczna rozumiana jako zestaw założeń do komunikowania się pozwala studentom poprzez budowanie wiedzy o strukturze i dynamice oraz zależnościach komunikacji społecznej podwyższać kompetencje komunikacyjne. |
W cyklu 2023:
Komunikacja społeczna rozumiana jako zestaw założeń do komunikowania się pozwala studentom poprzez budowanie wiedzy o strukturze i dynamice oraz zależnościach komunikacji społecznej podwyższać kompetencje komunikacyjne. |
W cyklu 2024:
Komunikacja społeczna rozumiana jako zestaw założeń do komunikowania się pozwala studentom poprzez budowanie wiedzy o strukturze i dynamice oraz zależnościach komunikacji społecznej podwyższać kompetencje komunikacyjne. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WG8 współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi
potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji w zakresie sposobów i możliwosci komunikacyjnych
KA7_UW1 wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki
specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów edukacyjnych
KA7_KO3 porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych
środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego
rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery
dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią;
Kryteria oceniania
Wykład:
• Obecności na wykładach – każda obecność to 1 punkt, obecności umożliwiają zdobycie 7pkt
• Zaliczenie w formie testu wielokrotnego wyboru
Ćwiczenia:
Cały przedmiot: system punktowy
• Obecności na ćwiczeniach – każda obecność to 1 punkt, obecności w sumie umożliwiają zdobycie 1x8=8pkt
• Nieobecności – każda nieobecność będzie skutkować utratą punktów, nieobecności można zaliczyć na konsultacjach
• Aktywności na ćwiczeniach – na wszystkich zajęciach można zdobyć 2 punkty za aktywność, rozumianą jako merytoryczne przygotowanie się do zająć i zabieranie głosu w dyskusji oraz wykonywanie zadań proponowanych w ramach obowiązującego tematu.
Aktywności w sumie umożliwiają zdobycie 2x5=10 pkt
• Punkty dodatkowe – przyznawane według uznania prowadzącego za szczególne osiągnięcia (dodatkowe prace, wysoka aktywność itp.)- jest to dodatkowy bufor punktów do zdobycia za pozytywne wyróżnianie się na zajęciach
• Kolokwium - test wielokrotnego wyboru
Literatura
Aleksander J. C., Znaczenia społeczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2010.
Ambrozewicz- Jacobs J., Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych, Kraków 2003.
Assmann A., Między historią a pamięcią, Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego, Warszawa 2013.
Assmann J., Pamięć kulturowa. Pismo, zapamiętywanie i polityczna tożsamość w cywilizacjach starożytnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Barthes R. , Mitologie, Aletheia, Warszawa 2008.
Barthes R., System mody, Wydawnictwo uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
Bauman Z., Żyjąc razem w przepełnionym świecie, w: „ Z obcej ziemi”, 2003 nr 19.
Bokszański Z., Stereotypy a kultura, Wydawnictwo Leopoldinum Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. J. Stewart (red.), Warszawa 2003.
Czapka E., Stereotyp uchodźcy, Olsztyn 2006.
Demetrio D., Pedagogika pamięci. W trosce o nas samych, z myślą o innych, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź 2009.
Erikson E. H., Dzieciństwo i społeczeństwo, Dom Wydawniczy "Rebis", Poznań 1997.
Griffin E. A., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Grzymała- Moszczyńska H., Uchodźcy. Podręcznik dla osób pracujących z uchodźcami, NOMOS, Kraków 2000.
Halbwachs M., Społeczne ramy pamięci, Biblioteka Socjologiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Hryniewicz J., Uchodźcy w Polsce. Teoria a rzeczywistość, Toruń 2005.
https://amnesty.org.pl/wp-content/uploads/2016/04/J%C4%99zyk-rownosciowy.pdf (09.01.2022)
https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/04/ARE-708-dyskryminacja-cudzoziemcow.pdf (definicje dyskryminacji) (09.01.2022)
https://www.mowanienawisci.info/sekcja/slownik/ (Słowniczek antydyskryminacyjny ) (09.01.2022)
Kamińska M., Psychologiczne aspekty uchodźstwa. PTSD- Zespół Stresu Pourazowego, w:„ Z obcej ziemi”, maj 2006.
Kloss-Tullius S., Pomoc dzieciom- uchodźcom na świecie, w: „ Z obcej ziemi”, 2001 nr 13.
Kluczowe pojęcia w komunikowaniu się i badaniach kulturowych, T. O`Sulliwan, J. Hartlrey, D. Saunders, M. Montgomery, J. Fiske, Astrum, Wrocław 2005.
Kluczowe pojęcia w komunikowaniu się i badaniach kulturowych, T. O`Sulliwan, J. Hartlrey, D. Saunders, M. Montgomery, J. Fiske, Astrum, Wrocław 2005
Kolbuszewska Z., Transpokoleniowy fantom, krypta, kryptonimia i anasemia: w kręgu neo-freudowskiej herezji Nicolasa Abrahama i Marii Torok, [w:] Psychoanalityczne interpretacje literatury. Freud – Jung – Fromm – Lacan, red. E. Fiała, I. Piekarski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012.
Kranz T., Pedagogika miejsc pamięci, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 4, Warszawa 2005.
Kultury i organizacje, Geert Hofstede, Gert Jan Hofstede, Michael Minkov, przekł. Małgorzata Durska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011.
McKay M., M. Davis, P. Fning, Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańsk 2001
Melchior M., Społeczna tożsamość jednostki. W świetle wywiadów z Polakami pochodzenia żydowskiego urodzonymi w latach 1944-1955, Instytut Stosowanych Nauk Społecznych UW, Warszawa 1990.
Nora P., Między pamięcią i historią:„Les Linux de Mémoire”, tłum. P. Mościcki, [w:] Tytuł roboczy: archiwum. Nr 2, red. A. Leśniak, M. Ziółkowska, Łódź 2009
Piekarski, I. Interpretacja jako kryptonimia, czyli Nicolasa Abrahama i Marii Torok czytanie zakrzywione, „Opinie” teksty drugie 2016, nr 5.
Ricoeur P., Pamięć, historia, zapomnienie, Universitas, Kraków 2012.
Schützenberger A., Psychogenealogia w praktyce, Virgo, Warszawa 2017.
Schützenberger A., Tajemnice przodków. Ukryty przekaz rodzinny, Virgo, Warszawa 2016.
Sheldrake R., Nowa biologia. Rezonans morficzny i ukryty porządek, Virgo, Warszawa 2013.
Stephan W. G., Stephan C. W., Wywieranie wpływu przez grupy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
Szpociński A., Kwiatkowski P. T., Przeszłość jako przedmiot przekazu, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2006.
Tryczyk M., Miasta śmierci. Sąsiedzkie pogromy Żydów, Wydawnictwo RM, Warszawa 2015.
Uczenie się międzykulturowe. Pakiet szkoleniowy, Rada Europy i Komisja Europejska, listopad 2000.
Ząbek M., Problemy adaptacji kulturowej migrantów, W: Między piekłem a rajem. Problemy adaptacji kulturowej uchodźców i migrantów w Polsce, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2002.
-https://www.zycieszkoly.com.pl/artykul/projektowanie-uniwersalne-w-edukacji
-https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf
W cyklu 2022:
Aleksander J. C., Znaczenia społeczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2010. -https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf |
W cyklu 2023:
Aleksander J. C., Znaczenia społeczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2010. -https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf |
W cyklu 2024:
Aleksander J. C., Znaczenia społeczne, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków 2010. -https://sp128.krakow.pl/wp-content/uploads/2021/10/Uniwersalne-Projektowanie-w-Edukacji.pdf |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: