Podstawy logopedii w pedagogice specjalnej 380-RS5-2ICS
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Rok studiów : 2 rok, semestr III
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
Wykład- 10 godzin
Ćwiczenia – 20 godzin
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu:
Metody dydaktyczne – wykład, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem, referat/prezentacja
Punkty ECTS: 3, 0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach: 10 h
Udział w ćwiczeniach: 20 h
Przygotowanie do ćwiczeń : 35
Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu: 20 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 10 h + 20 h = 30 h (1 ,0 ECTS)
o charakterze praktycznym: 35h+20h = 55 h (2 ,0 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA7_WK3, Zna prawidłowości rozwoju mowy, istotne objawy i przyczyny najczęściej występujących zaburzeń oraz zasady efektywnego wspierania i stymulowania opóźnionego rozwoju mowy dziecka
KA7_UK2, Potrafi komunikować się w sposób spełniający wymagania norm językowych
KA7_UO3, Potrafi inicjować i prowadzić działania ukierunkowane na wzmacnianie aktywności komunikacyjnej uczniów i ich uczestnictwa w interakcjach społeczno-komunikacyjnych
KA7_UO4, Ma rozwiniętą umiejętność dostosowywania się do specyfiki funkcjonowania komunikacyjnego uczniów i wdrażania efektywnych programów zwiększających ich umiejętności językowe i komunikacyjne oraz poprawiających integrację rówieśniczą uczniów z zaburzeniami mowy
KA7_KO2, Jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Zaliczenie przedmiotu następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny (minimum 3,0) z treści realizowanych na ćwiczeniach i wykładach.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.Demel G. Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. WSiP, Warszawa 1996
2.Gałkowski T., Jastrzębowska G.: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Opole 1999.
3.Styczek J. Logopedia. Warszawa 1979.
4.Skorek M. Oblicza wad wymowy. Warszawa 2001.
5.Rodak H. Terapia dziecka z wadą wymowy. Warszawa 1997.
Literatura uzupełniająca:
1. Dołęga Z.: Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa-prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka. Katowice 2003.
2. Gaałkowski T. Podstawy neurologopedii. Opole 2005.
3. McMinn J.: Pomóż dziecku z… zaburzeniami mowy i komunikacji językowej. Warszawa 2006
4. Otapowicz D, Kułak W., Sobaniec W.: Zaburzenia mowy u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Neurologia Dziecięca, 2002, 22, 49-58.
5. Otapowicz D. Specyficzne upośledzenie rozwoju języka.[w:] M. Wróblewska (red.),: Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole. Wybrane zagadnienia, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok 2009.
5. Sobaniec W, Otapowicz D, Okurowska-Zawada B.: Dyzartryczne zaburzenia mowy w korelacji z obrazem klinicznym mózgowego porażenia dziecięcego. Neurologia Dziecięca, 2008, 17, 29-35.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: