Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka 380-RS5-2ICW
Profil: ogólnoakademicki
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Studia jednolite stacjonarne
2 rok Pedagogika Specjalna
Język polski
wykłady (15 godz.), ćwiczenia (10 godz.)
Punkty ECTS 2.00
Nakład pracy studenta:
- wymagający obecności nauczyciela - 15 (wykład) + 10 (ćwiczenia) = 25 godz. (1 ECTS)
- praca samodzielna - 10 (przygotowanie prezentacji zespołowej)+ 15 (przygotowanie do egzaminu)=25 godz.(1 ECTS)
Założenia: podstawy wiedzy z psychologii społecznej i psychologii ogólnej
Treści wykładów dotyczą głównie zagadnień z psychologii wychowawczej, takich jak: uwarunkowania zakłóceń rozwoju, uczenia się i nauczania, psychologicznych mechanizmów wychowania, a także psychologicznych konsekwencjii zaniedbań środowiskowych oraz możliwości wspierania rozwoju emocjonalno-społecznego i osobowościowego, poczucia własnej wartości i samoakceptacji dziecka
Ćwiczenia są poświęcone wybranym zagadnieniom psychoprofilaktyki zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży, takim jak: uzależnienia, agresja i przemoc, ryzykowne zachowania seksualne, zachowania suicydalne
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG2 – zna i rozumie klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka, wychowania, uczenia się i nauczania lub kształcenia, socjalizacji oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów;
KA7_WK6 – zna i rozumie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego oraz ich prawidłowości i zakłócenia
KA7_UW1 - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
KA7_UK6 - potrafi twórczo korzystać z teorii dotyczących rozwoju człowieka, socjalizacji, wychowania, nauczania-uczenia się oraz krytycznie je oceniać
KA7_KO3 - jest gotów do porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej, dialogowego rozwiązywania konfliktów oraz tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią
Kryteria oceniania
wykład, samodzielna analiza tekstów źródłowych, dyskusja, praca zespołowa - prezentacja opracowanego zagadnienia, test wiedzy
Literatura
Elliott J., Place M. (2000). Dzieci i młodzież w kłopocie. Poradnik nie tylko dla psychologów. Warszawa: WSiP.
Gaś Z. B. (1995). Współczesne koncepcje profilaktyki uzależnień. W: Z. Gaś (red.), Psychologia wychowawcza stosowana. Wybrane zagadnienia. Lublin: Wyd. UMCS.
Gaś Z (2000) Psychoprofilaktyka. Lublin: UMCS
Grzelak, S. (2006). Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Kendall, Ph. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Mechanizmy zaburzeń i techniki terapeutyczne. Gdańsk: GWP
Mietzel G (2002). , Psychologia kształcenia, Gdańsk: GWP
Olweus D. (1998). Mobbing - fala przemocy w szkole. Jak ją powstrzymać? Warszawa:: J. Santorski & CO.
Szkoła a zachowania dewiacyjne dzieci i młodzieży / Adam Stankowski, Natalia Stankowska // W: Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne : (rozpoznawanie i przeciwdziałanie) : praca zbiorowa / Red. Anna Nowak. – Kraków : „Impuls”, 2000. – S. 121-136
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: