Podstawy pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 380-RS5-2JAA
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina naukowa - nauki społeczne
Rok studiów - 2 rok SPC SJ sem.zimowy
Wymagania wstępne - wiedza z zakresu nauk humanistycznych i społecznych na poziomie maturalnym
Liczba godzin zajęć dydaktycznych - 10 godzin wykładów i 10 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne - wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja, zadania projektowe, praca zespołowa, konsultacje indywidualne
Punkty ECTS - 2 punkty
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach: 10 godzin,
udział w ćwiczeniach: 10 godzin, udział w konsultacjach: 10 godzin,
przygotowanie do zajęć: 10 godzin, przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń: 10 godzin, przygotowanie do zaliczenia z wykładów:10 godzin
Wskaźniki ilościowe - nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 30 h i 1 punkt ECTS; nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 30 godzin i 1 punkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie współczesne podejście do problemów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i wynikające z niego nowe formy edukacji, w tym integracyjna i włączająca.
Student zna i rozumie organizację i metodyki kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie integracyjnym i włączającym, w szczególności modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, oraz modele indywidualizacji lekcji, efektywne strategie nauczania i uniwersalnego projektowania zajęć.
Student potrafi wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji.
Student potrafi wdrażać efektywne programy zwiększające umiejętności poznawcze i kompetencje społeczne uczniów oraz programy poprawiające integrację rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Student potrafi pracować w zespole, pełniąc w nim różne role, podejmować i wyznaczać zadania, współpracować z nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami uczniów.
Student jest gotów do budowania relacji opartej na wzajemnym zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami uczniów, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacyjnej.
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń - projekt zespołowy
zaliczenie wykładów - zaliczenie w formie pisemnej (pytania otwarte i zamknięte)
Do zaliczenia może przystąpić student posiadający maksymalnie po 2 nieobecności podczas ćwiczeń i wykładów.
Do otrzymania przez studenta oceny pozytywnej z przedmiotu, wymagane jest uzyskanie przez niego 51% punktów możliwych do zdobycia z zaliczenia. Pozytywna ocena z zaliczenia nie podlega poprawie.
Literatura
Albański L., Gola S., Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej. Jelenia Góra 2013
Badora S., Z zagadnień pedagogiki opiekuńczej. Tarnobrzeg 2006
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza w zarysie, t. I i II, Olsztyn 2006
Dąbrowski Z., Pedagogika opiekuńcza, [w:] Śliwerski B.
(red.), Pedagogika, T. 3 Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej, Gdańsk 2006.
Kelm A., Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa 2000
Jundziłł E., Pawłowska R. (red.), Pedagogika opiekuńcza. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Gdańsk 2008
Materne J., Funkcje opiekuńcze szkoły. Wprowadzenie do metodyki pracy opiekuńczej, Warszawa-Łódź 1988.
Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Uczeń z przewlekłą chorobą i uczeń z zaburzeniami psychicznymi w szkole ogólnodostępnej, Warszawa 2005.
strony internetowe np. ore.edu
samodzielnie wybrana literatura do realizacji projektu zespołowego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: