System opieki i wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością 380-RS5-2JAC
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy
Rok studiów : 2 rok, semestr 3
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć;
Wykład - 10 godzin
Ćwiczenia -10 godzin
Metody dydaktyczne – Podczas wykładów omawiane są treści przedmiotowe z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Podczas ćwiczeń wykorzystywane będą różne metody aktywizacji studentów (praca w grupach), a zajęcia będą prowadzone w formie dyskusji.
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS: 2,0
Bilans nakładu pracy studenta
Udział w wykładach:10 h
Udział w ćwiczeniach : 10 h
Udział w konsultacjach; 2 h
Przygotowanie do zajęć i zaliczenia przedmiotu 28 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami::
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 22 h (0,7 ECTS)
o charakterze praktycznym: 28 h (1,3 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022: | W cyklu 2023: |
Efekty kształcenia
KA7_WG2-zna aktualne potrzeby w zakresie wsparcia dorosłych osób z niepełnosprawnością, rozumie ich zróżnicowane uwarunkowania,
KA7_WG5- zna swoiste cechy instytucjonalnego i pozainstytucjonalnego sytemu wsparcia osób z niepełnosprawnością,
KA7_UW1 -- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin naukowych w celu analizy problemów związanych z opieką i wparciem dorosłych osób z niepełnosprawnością,
KA7_UW2--potrafi analizować zróżnicowane działania w zakresie wparcia osób z niepełnosprawnością ukazując ich powiązania z różnymi zakresami pedagogiki specjalnej, dziedzinami nauk społecznych, humanistycznych oraz medycznych i nauk o zdrowiu;
KA7_KK1-jest gotów do udzielania wsparcia osobom z niepełnosprawnością, kierując się uniwersalnymi zasadami i normami etycznymi oraz szacunkiem dla każdego człowieka;
KA7_KO4 --jest gotów do rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dorosłych osób z niepełnosprawnością , a także podejmowania współpracy na rzecz wsparcia osób z niepełnosprawnością i tych środowisk;
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne , ocena aktywności i wypowiedzi ustnych podczas zajęć.
Literatura
1.Bąkowska M, Dembe A, Iwaniak A , Sekutowicz: K. Wspieranie osób niepełnosprawnych ruchowo na rynku pracy-podręcznik dobrych praktyk. Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2009
2. Brzezińska A, Kaczan R, Smoczyńska K. (red.), Diagnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Wyd. Scholar, Warszawa 2010
3. Kijak R. J. Niepełnosprawność intelektualna. Między diagnozą a działaniem, Warszawa 2013.
4. Kirenko J. Sarzyńska H. Bezrobocie. Niepełnosprawność. Potrzeby. Wyd. UMCS, Lublin 2010.
5. Kowalik S. Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice, 1999.
6. Marszałek L. Systemy wsparcia społecznego w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych Seminare. Poszukiwania naukowe 2009, 26, 201-213 .
7. Podgórska-Jachnik, D. Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Warszawa, 2014.
8. Sakowicz-Boboryko A.: Wspieranie rodziców w rehabilitacji dzieci z niepełnosprawnością słuchową . W kręgu odpowiedzialności. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2026.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: