Wsparcie rodziny z dzieckiem ze SPE 380-RS5-3JDF
Profil studiów: ogólnoakademickie
Profil studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziecina i dyscyplina nauki: nauki społeczne, pedagogika
Rok/semestr: III rok/ 5 semestr
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: 20 godz.- ćwiczenia
Punkty ECTS: 2 pkt
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaj aktywności- liczba godzin:
- Udział w ćwiczeniach 20h
- Udział w konsultacjach 3h
- Przygotowanie prezentacji 12h
- Przygotowanie do zajęć 20h
Razem: 55h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagający bezpośredniego udziału nauczyciela 23h/ 0.84 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym 32h/ 1.16 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
- podstawy filozofii wychowania i aksjologii pedagogicznej, specyfikę głównych środowisk wychowawczych i procesów w nich zachodzących. KA7_WG1
- koncepcje rehabilitacji, edukacji, resocjalizacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz różnorodne uwarunkowania tych procesów. KA7_WG5
Umiejętności, absolwent potrafi:
- diagnozować złożone sytuacje rehabilitacyjne, edukacyjne, terapeutyczne i resocjalizacyjne, projektować i prowadzić zajęcia z uwzględnieniem specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. KA7_UW4
- wykorzystywać na podstawowym poziomie wiedzę psychologiczną i na poziomie rozszerzonym wiedzę pedagogiczną oraz pozyskiwać dane do analizowania zachowań, procesów i zjawisk w obszarze rehabilitacji, edukacji, terapii i resocjalizacji. KA7_UK1
- współpracować z członkami zespołów badawczych na każdym etapie projektowania i realizacji badań naukowych. KA7_UO4
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia ćwiczeń:
• obecność na zajęciach (dopuszczalna nieusprawiedliwiona nieobecność na jednych zajęciach – 2 godz., pozostałe nieobecności należy zaliczyć podczas konsultacji w formie pisemnej lub ustnej, przy czym nie więcej niż 50% liczby godz. przewidzianych na realizację ćwiczeń)
• przygotowanie zajęć w grupie
• aktywność na zajęciach
Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest uzyskanie przez studenta 51% maksymalnej liczby punktów możliwych do zdobycia w trakcie realizacji przedmiotu.
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Literatura
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Chrzanowska, I., Szumski, G. (2019). Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo FRSE
Głodkowska, J. (red) (2010). Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Hajnicz, W., Konieczna, A. (red.) (2015). Indywidualne wsparcie edukacyjne. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Janicka, I., Liberska, H. (2014). Psychologia rodziny. Warszawa: PWN.
Kawczyńska-Butrym, Z. (1998). Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk
Kędziora, S. (2007). Wpływ przewlekłej choroby dziecka na funkcjonowanie rodziny. Nauczyciel i Szkoła, 3-4, 57-66.
Kielin, J. (2012). Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Łobocki, M. (1985). Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania. Warszawa: Wydawnictwo Nasza Księgarnia.
Plichta, P., Jagoszewska, I., Gładyszewska-Cylulko, J., Szczupał, B., Drzazga, A., Cytowska, B. (2018). Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Charakterystyka, specyfika edukacji i wsparcie. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sipowicz, K., Pietras, T. (2017). Wprowadzenie do pedagogiki inkluzyjnej (włączającej). Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Szurowska, B. (2019). Rodzina w sytuacji trudnej. Zdążyć z pomocą. Warszawa: Difin.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: